Radiocat XXI, l’empresa que explota l’emissora RAC 1 del Grup Godó, va rebre l’any passat prop de 20.000 euros menys que el 2018 de les subvencions directes concedides per Presidència de la Generalitat. Va passar dels 254.445 euros rebuts ara fa dos anys als 235.903 ingressats l’any passat. Així i tot, RAC1 continua sent l’emissora de ràdio més beneficiada per aquest tipus d’ajuts, ja que més que duplica els que va rebre el segon grup més beneficiat, el format per Flaix FM i Ràdio Flaixbac.

Ràdio Flaixbac va rebre 57.765 euros d’aquest fons de subvencions, mentre que Flaix FM en va obtenir 51.911. És a dir, entre les dues emissores del grup que dirigeix Carles Cuní van sumar 109.676 euros en ajuts de Presidència. El germà de Josep Cuní va fundar aquest grup juntament amb Miquel Calzada (Mikimoto), però aquest se’n va desvincular quan es va presentar a senador per CDC l’any 2016. Aquell any, Flaix FM va rebre 42.528 euros de Presidència, uns 10.000 menys que l’any passat, mentre que Ràdio Flaixbac en va rebre 41.700, uns 16.000 menys que el 2019.

Mentre les emissores del grup Flaix han anat incrementant any rere any els seus ingressos per aquests fons que no exigeixen cap mena de contraprestacions, RAC1 en va perdre el 2019 en relació amb el 2018. El 2016, Radiocat XXI va rebre 130.235 euros. L’any següent aquests ingressos van saltar fins als 232.068 euros, el 2018 van superar el quart de milió, per caure als 235.903 euros de l’any passat. Tot i les retallades que ha sofert el darrer any el grup Godó, en les partides procedents d’aquests fons, entre La Vanguardia i RAC1 va ingressar prop de 900.000 euros. 

Amb aquests ajuts tan espectaculars a RAC1, el govern de la Generalitat perjudica l’emissora pública Catalunya Ràdio en la seva pugna pel lideratge de l’audiència. RAC1 encapçala des de fa molts anys aquest lideratge, i només la seva sintonia amb el missatge independentista del govern de la Generalitat explica aquest desviament tan gran de diners cap a una emissora privada. Per arrodonir l’ajut, Presidència de la Generalitat va donar l’any passat 12.000 euros a Ràdio Associació de Catalunya, la germana petita del grup dirigit per Javier Godó.

Al portal de transparència de la Generalitat governobert.cat, que és d’on s’han extret les dades utilitzades en aquest reportatge, no hi consten ajuts per a emissores d’àmbit estatal, com la SER, la COPE o Onda Cero, malgrat que emeten en català i des de Catalunya en diverses franges horàries. La repartidora arriba, això sí, a un bon nombre d’emissores de ràdio i televisió locals, sense que quedi clar en què es basa Presidència per determinar quines quantitats entrega a cadascuna. En l’apartat de “ràdios” hi apareixen 25 apunts comptables de concessions d’ajuts. Després de RAC1 i Flaix FM, l’emissora a la qual Presidència va donar més diners va ser a Ràdio Nikosia (87.584 euros) i Ràdio Olot (72.553 euros). RAC1 multiplica per quaranta l’audiència de la ràdio de la capital de la Garrotxa, però en  ajuts  del govern català només són el triple.

Altres ràdios que també van mullar l’any passat van ser Ràdio Ripoll (42.122 euros), Ràdio Marina, de Blanes (27.122 euros), la Cadena Pirenaica de Ràdio i TV (30.576 euros), Imagina Ràdio, de Tortosa (24.691 euros), l’Associació Catalana de Radiodifusió Privada, de Manresa (20.000 euros), Ràdio i TV Catalunya Nova, de Tarragona (21.459 euros), o Ràdio Ripollet (11.068 euros). Només 10 televisions apareixen en el recull de subvencions directes a aquests mitjans de comunicació l’any passat. La que més diners va obtenir va ser Catalana de Televisió Local, l’empresa que impulsa El 9 TV, d’Osona (61.642 euros), al davant de Televisió Teveon Ebre (46.591 euros), Televisió del Ripollès (43.154 euros), Televisió de Girona (41.336 euros), Iniciatives de Televisió-Canal Reus TV (35.977 euros), Olot Televisió (31.156 euros), Televisió Sant Cugat (30.583 euros), Televisió del Berguedà (27.918 euros) i Televisió de Roses (25.734 euros).

Presidència també dona diners directament a diverses revistes i setmanaris. Un dels ajuts a revistes inclosos en aquest repartiment és el que beneficia la Revista de Catalunya, que va dirigir Quim Torra fins que va assumir la presidència de la Generalitat, per un import de 33.000 euros.

 

LLEGEIX L'ARTICLE SENCER EN L'EDICIÓ EN PAPER Nº 1383 DEL TRIANGLE D'AQUESTA SETMANA.