La Generalitat ha aportat prop de 600.000 euros a la pel•lícula ‘Escape Room’ de Joel Joan

L’Institut Català de les Empreses Culturals ha subvencionat el film amb 432.834 euros i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals amb 150.000

L'equip de la pel·lícula 'Escape Room' el dia de la seva preestrena

L’aventura cinematogràfica de Joel Joan, que ha convertit en pel·lícula la seva obra de teatre Escape Room, ha costat prop de 600.000 euros a les arques de la Generalitat. L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) ha subvencionat aquest projecte amb 432.545,94 euros i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), amb 150.000. En total, doncs, la pel·lícula Escape Room ha obtingut 582.545,94 euros dels fons públics de la Generalitat.

Les subvencions de l’ICEC a Escape Room es van fer públiques el 9 de desembre de l’any passat, en el paquet d’ajuts aprovats per llargmetratges cinematogràfics de ficció. El pressupost de la pel·lícula és, segons l’edicte de concessió de les subvencions, de 890.092 euros. Els 432.545,94 euros concedits per l’ICEC, que representen la meitat d’aquest pressupost, se’ls reparteixen Arriska, la productora de Joel Joan, i Nakatomi Films, productora d’Héctor Claramunt, director de la pel·lícula. A Arriska li corresponen 341.711,29 euros, a pagar en quatre partides: 136.684,51 (2021), 119.598,95 (2022), 51.256,69 (2023) i 34.171,14 (2024).  Nakatomi rebrà 90.834,65 euros al llarg d’aquests quatre anys: 36.333,86 (201), 31.792,13 (2022), 13.625,20 (2023) i 9.083,46 (2024).

Els 150.000 euros que la CCMA ha donat per la realització d’Escape Room apareixen al web de Transparència d’aquesta corporació com a contraprestació pels drets d’antena per emetre-la per TV3. Aquests dret tenen una durada de 13 anys i mig i el beneficiari és Arriska. El contracte porta data del 22 de desembre passat.

En una entrevista concedida al diari ARA l’11 de març, el dia que es va estrenar la pel·lícula als cinemes, Joel Joan va afirmar que “el cinema val molts quartos. Escape Room l’hem pogut fer perquè l’Héctor (Claramunt) Focus i jo havíem estalviat uns diners, però passa poc sovint tenir aquests estalvis”. Focus és una productora d’espectacles que figura al cartell promocional de la pel·lícula al costat de l’ICEC, TV3, Arriska, Nakatomi i Filmax, l’empresa que l’ha distribuït.

En la mateixa entrevista, Joan assegura que “no es fan comèdies en català i catalanocèntriques, que parlin del teu món i en la teva llengua i que t’hi puguis sentir reflectit en els personatges. Les comèdies no reben ajuts institucionals. És molt més fàcil si fas un drama, i no diguem ja si fas un drama rural”. Pel que fa a què cal perquè el públic vagi a veure pel·lícules en català, respon: “Fer-ho molt bé, treballant molt el guió i arriscant la pròpia pasta. Quan arrisques els teus diners, treballes diferent, ni que sigui per no tenir pèrdues. El cinema europeu en general té la mala sort de confiar massa en les institucions, que cobreixen tota la inversió de la pel·lícula. I això ens fa mal a l’hora de fer coses bones i ens fa ser poc competitius, perquè si va bé de públic, genial, però si no, també, perquè total, ja tenim la pel·lícula pagada. I aquest és el drama”.

“Jo seria molt radical: si vols triar la llengua italiana, ves a buscar subvencions italianes, i si vols triar l’espanyola, busca subvencions espanyoles. Actualment, a Catalunya se subvenciona amb el doble de diners el cinema fet en espanyol que el cinema en català. I, per a mi, els quatre quartos que tenim haurien de ser per al cinema fet en català”, sentencia. Escape Room ha obtingut els 432.545,94 euros de l’ICEC en la convocatòria de subvencions per llargmetratges cinematogràfics en qualsevol idioma. En la convocatòria de subvencions per llargmetratges en versió original catalana o occitana no apareix entre els set projectes que han obtingut ajuts. Alcarràs, de Carla Simón, que acaba d’obtenir l’Ós de Berlín, va rebre 144.047 euros en aquesta convocatòria.

(Visited 412 times, 1 visits today)

avui destaquem

Feu un comentari