La Guàrdia Civil atribueix al govern de la Generalitat que presidia Carles Puigdemont argúcies per dissimular l'import del pagament d'anuncis del referèndum de l'1 d'octubre, que xifra en almenys 503.639 euros. En aquest sentit, un informe remès pels investigadors al Jutjat d'Instrucció número 13 de Barcelona assenyala l'aleshores conseller de la Presidència, Jordi Turull, per la possible comissió d'un delicte de malversació de fons públics per haver autoritzat els pagaments per promocionar l'1-O als mitjans de comunicació.

La Guàrdia Civil, en concret, xifra en 224.835,25 euros una partida destinada a la campanya perquè els catalans que resideixen a l'estranger s'inscrivissin en un registre. Es tracta de la campanya que es va publicar als diaris amb l'eslògan "Sí o no?".

Una figura clau va ser Antoni Molons, director general de Difusió a les ordres de Turull, el qual va indicar que l'exconseller va autoritzar la campanya "Civisme", amb un pressupost de 2,2 milions d'euros, però el contracte no es va desenvolupar ja que les successives empreses adjudicatàries, Carat España i Focus Media, van renunciar. En el cas de la segona, va adduir que era una campanya aparentment política i no sobre civisme.

Finalment, la Generalitat va destinar 277.804,36 euros a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) perquè s'emetés a TV3 i Catalunya Ràdio. Els investigadors sostenen que aquella campanya també va encobrir la promoció institucional de l'1-O. En concret, segons l'informe dels investigadors, aquesta suma correspon a l'anunci que deia: "Vas néixer amb la capacitat de decidir. ¿Hi renunciaràs?".