La negociació dels pressupostos de la Generalitat per a l’any 2026 manté la tensió entre els seus possibles suports parlamentaris. Aquest dilluns, la secretària general i portaveu d’Esquerra Republicana de Catalunya, Elisenda Alamany, ha avisat que no es donen les condicions per aprovar els comptes si no hi ha avanços en el traspàs de la recaptació de l’IRPF, i ha recomanat al Govern no presentar els comptes “sense tenir els vots lligats”.
Paral·lelament, el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) ha advertit que els pressupostos “no són un joc tàctic” i que encara hi ha marge per negociar-los amb ERC, mentre que els En Comú Podem han emplacat a tots dos a entendre’s perquè es pot arribar a un acord.
ERC: o IRPF o res
Des de la seu d’ERC, Alamany ha subratllat que la negociació pressupostària segueix «encallada» perquè no hi ha hagut avanços en el compromís de traspassar la recaptació de l’IRPF a Catalunya, una de les condicions que els republicans han posat per asseure’s a negociar. Segons la dirigent, “no valen anuncis ni declaracions de premsa, sinó garanties reals” per poder comprometre’s amb els comptes. A més, ha advertit que “passen coses estranyes quan un va sense els vots lligats” i ha posat part de la responsabilitat sobre el PSC i la seva capacitat de convèncer els socialistes espanyols perquè doni suport a la recaptació total de l’impost.
Alamany també ha fet un avís explícit al Govern que no presenti el projecte de llei de pressupostos aquest divendres si no té els suports necessaris, tot i que Salvador Illa ha anunciat formalment aquesta intenció en el marc d’un acord amb patrons i sindicats. En opinió dels republicans, l’absència d’avanç en el traspàs de l’IRPF fa que no es donin les condicions per iniciar una negociació profunda.
El PSC veu marge
Per part de la formació socialista, la portaveu Lluïsa Moret ha insistit que els pressupostos no poden ser vistos com un “joc tàctic” i que és necessari arribar a un acord que permeti aprovar-los, tot recordant que l’objectiu de traspassar l’IRPF es manté “en forma i moment oportuns”.
Moret ha posat l’èmfasi en la necessitat de “formes i temps” viables i ha subratllat que hi ha marge per asseure’s a negociar amb ERC, destacant que Catalunya no pot permetre’s continuar amb pressupostos prorrogats.
Els Comuns criden a l’entesa
En aquest context, els Comuns han fet una crida a PSC i ERC a entendre’s per desbloquejar la negociació i assenyalen que hi ha marge per arribar a un acord abans de la presentació del projecte de pressupostos. Segons la seva valoració, l’acord és possible si es prioritzen els interessos de país i es deixen de costat les escletxes tàctiques.
La situació se situa en un moment clau de la legislatura, amb l’anunci del Govern d’aprovar els comptes aquest divendres en consell executiu extraordinari i amb la necessitat d’obtenir majoria parlamentària —incloent els vots d’ERC i Comuns— per tirar endavant el projecte i evitar un nou període amb comptes prorrogats.













