Brussel·les deixa en mans dels tribunals espanyols l’amnistia

Diu que correspon al Tribunal de Comptes i a l'Audiència Nacional aplicar la sentència del TJUE

Bluesky
Afegeix EL TRIANGLE com a preferit a Google
Carles Puigdemont parlant amb mitjans de comunicació al Parlament Europeu

Puigdemont ha denunciat Espanya davant la Comissió Europea.

La Comissió Europea ha afirmat aquest dimecres que correspon al Tribunal de Comptes i a l’Audiència Nacional aplicar la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) que va avalar la llei d’amnistia. Brussel·les ha confirmat que ha rebut la denúncia presentada per l’advocat de Carles Puigdemont, Gonzalo Boye, contra Espanya per no executar la resolució europea, però de moment ha evitat pronunciar-se sobre el fons de la demanda.

Un portaveu de l’executiu comunitari ha explicat que la queixa seguirà el procediment habitual: serà seleccionada, registrada i examinada abans que la Comissió adopti cap decisió. “No tenim cap altre comentari en aquesta fase”, ha assenyalat.

Sobre la resolució del TJUE, Brussel·les ha subratllat que són els tribunals que van plantejar les qüestions prejudicials els que han d’aplicar-ne les conclusions. En aquest cas, es tracta del Tribunal de Comptes i de l’Audiència Nacional.

La denúncia de Puigdemont

Puigdemont ha denunciat Espanya davant la Comissió Europea juntament amb els exconsellers Toni Comín i Lluís Puig. L’escrit respon a la decisió del Tribunal de Comptes de no aplicar immediatament l’amnistia i de concedir deu dies a les parts perquè aportin nova informació, malgrat que va ser aquest mateix òrgan qui va elevar les qüestions prejudicials al TJUE.

Els denunciants sostenen que la sentència europea deixa clar que no hi va haver malversació de fons de la Unió Europea i reclamen a Brussel·les que obri un procediment d’infracció contra Espanya per l’incompliment de la resolució.

També demanen que la Comissió enviï amb caràcter urgent una carta d’emplaçament a l’Estat, ja que la demora manté unes mesures cautelars que els afecten per un import superior als 9,5 milions d’euros.

Puigdemont, Comín i Puig han sol·licitat paral·lelament al Tribunal de Comptes l’aplicació “immediata” de l’amnistia i han informat el TJUE dels fets.

Brussel·les examinarà el cas

La denúncia encara no ha estat registrada formalment, però fonts comunitàries apunten que l’executiu europeu ja n’ha comprovat l’admissibilitat i que la tramitació es produirà pròximament.

Un cop registrada, la Comissió podrà arxivar el cas, obrir un diàleg informal amb el govern espanyol per aclarir o corregir la situació o iniciar un procediment formal d’infracció si considera que hi ha indicis d’incompliment del dret europeu.

Aquest procediment podria acabar amb un recurs davant el TJUE si Espanya no corregís la situació. En cas que Luxemburg determinés que l’Estat ha vulnerat el dret comunitari, la Comissió podria sol·licitar sancions econòmiques.

Brussel·les disposa orientativament d’un termini d’un any des del registre de la denúncia per prendre una decisió, tot i que no és vinculant. El procediment serveix per garantir que els estats membres apliquin correctament el dret de la UE, però no resol casos individuals ni comportaria automàticament cap reparació personal per a Puigdemont.

(Visited 2 times, 2 visits today)

Et pot interessar

Feu un comentari