La ministre d’Hisenda María Jesús Montero ha proposat la catalana Inés Olóndriz de Moragas com a presidenta de l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef), en substitució de la inspectora d’Hisenda Cristina Herrero, que avui finalitza el seu mandat de sis anys improrrogables.
En aquests moments, Olóndriz és secretària general de Finançament Autonòmic i Local, càrrec pel que va ser nomenada el febrer de 2020. Olóndriz ha tingut un paper destacat en la negociació del nou finançament singular, així com de la quita a les comunitats autònomes.
Llicenciada en Econòmiques per la Universitat de Barcelona i màster en Administracions Públiques per Esade, Olóndriz va començar la seva carrera professional a l’Ajuntament de Barcelona, on va arribar a ser la directora de finançament entre 2002 i 2011, càrrec que va compatibilitzar amb el de directora de pressupostos entre 2008 i 2009. Va deixar l’Ajuntament de Barcelona per fitxar com analista sènior a Sovereing & International Public Finance de S&P fins que es va incorporar al Ministeri d’Hisenda el febrer de 2020.
Després de la proposta del ministeri, Olóndriz haurà de comparèixer i rebre el suport de la Comissió d’Hisenda del Congrés dels Diputats perquè el seu nomentament sigui validat pel Govern de Pedro Sánchez.
Reconegut prestigi
La normativa de l’Airef fixa que ha d’estar dirigida per una persona de reconegut prestigi, amb una experiència de més de deu anys d’exercici professional i amplis coneixements en l’activitat pressupostària, econòmica i financera del sector públic. A més, també ha de demostrar independència i criteri objectiu.
Airef va ser una creació del Govern de Mariano Rajoy i el seu primer president va ser José Luis Escrivá, actual governador del Banc d’Espanya després del seu pas com a ministre de Tranformació Digital i Funció Pública (2023-24) i de Inclusió, Seguretat Social i Migracions (2020-23).













