El PP i Junts han presentat, cadascun per la seva banda, una esmena a la totalitat al projecte de pressupostos de la Generalitat que va aprovar el Govern català la setmana passada. Ambdós partits argumenten una “discrepància total” amb els comptes i lamenten que l’executiu que presideix el socialista Salvador Illa hagi assumit els postulats de Comuns. La presidenta del grup parlamentari de Junts, Mònica Sales, ha criticat el “rumb de país” que planteja el projecte de pressupostos, mentre que per part dels populars, el secretari general del partit a Catalunya, Santi Rodríguez, ha considerat que els comptes contribueixen a una “asfíxia fiscal”. Vox també ha presentat una esmena a la totalitat.
Sales ha assenyalat que els pressupostos “compren de dalt a baix el model imposat pels Comuns” i ha indicat que Junts no veu amb bons ulls el fet que es “mantenen o apugen” impostos a les classes mitjanes i treballadores, l’ampliació de les polítiques d’habitatge impulsades a Barcelona, que es “castiga els qui creen riquesa i oportunitats” i que “posa pals a les rodes” a la col·laboració publicoprivada. Per al partit postconvergent, l’esmena a la totalitat als comptes és també una “esmena a la totalitat al Govern”, en considerar que “el president Illa ha convertit la tramitació (del pressupost) en una qüestió de confiança encoberta”.
Per part del PP, Rodríguez ha criticat que els comptes “assumeixen el model dels Comuns com l’atac a la propietat privada, més intervencionisme i més inseguretat jurídica” i ha apuntat que, a conseqüència de tot això, “hi haurà menys habitatge”. En aquest sentit, els populars refermen la seva posició contrària a la intervenció en matèria d’habitatge, i consideren que el registre de grans tenidors suposa una “amenaça directa” per als propietaris.
En cas que no prosperin les esmenes a la totalitat i el tràmit parlamentari segueixi endavant, tant Junts com el PP han avançat que plantejaran esmenes a l’articulat per “millorar” el projecte de pressupostos.
ERC, pendent de l’IRPF
ERC ja va avisar el Govern català que no s’asseuran a negociar els comptes fins que no es compleixi amb la recaptació del 100% de l’IRPF, acordada en el pacte d’investidura. Durant el tràmit parlamentari, però, podria haver-hi canvis que fessin que ERC acabés votant a favor.
Aquest dilluns, en la comissió parlamentària per presentar els pressupostos del 2026, el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, ha instat els grups a “no condemnar el país al bloqueig” i ha garantit que el Govern complirà “el 100%” dels acords d’investidura, tot convidant els republicans a “no tirar la tovallola”. El president d’ERC al Parlament, Josep Maria Jové, li ha replicat que no posi la pressió sobre ERC, sinó sobre el PSOE, perquè compleixi amb la recaptació de l’IRPF. “Si algú bloqueja Catalunya és qui incompleix”, ha afegit, tot lamentant que s’estigui supeditant Catalunya als “interessos electorals” del PSOE.












