Catalunya pacta amb els Quatre Motors una declaració contra els aranzels de Trump

Illa comença dilluns una ronda de reunions amb sectors empresarials afectats per la guerra comercial amb Estats Units

Els presidents dels 4 Motors d'Europa a Varese (ACN)

Els Quatre Motors per a Europa, dels quals Catalunya forma part amb Baden-Württemberg, Alvèrnia-Roine-Alps i Llombardia , han acordat una declaració conjunta per posicionar-se contra els aranzels de Donald Trump i els han qualificat “d’injustificats, perjudicials i que ataquen al cor de l’aliança transatlàntica”.

Davant de la situació, el president català, Salvador Illa, comença dilluns una ronda de reunions al Palau de la Generalitat amb els sectors empresarials afectats per la guerra comercial amb els Estats Units. Segons han explicat fonts de Presidència, les trobades aniran agrupades per tipologia de les empreses.

Així, dilluns vinent Illa es veurà amb les companyies farmacèutiques, el dimarts amb el sector de l’automòbil i el dimecres amb les empreses de l’àmbit agroalimentari. Aquestes trobades seguiran els propers dies. D’aquesta manera, Illa té previst reunir-se amb desenes d’empreses per escoltar les seves necessitats en ple conflicte aranzelari.

Al text, que s’ha pactat a Varese (Llombardia) just el dia que el president de la Generalitat assumeix la presidència rotatòria anual de l’organització d’aquestes regions europees a la reunió de Varese. Així, s’aposta per una resposta europea “forta, conjunta i coordinada” de la Unió Europea per evitar que hi hagi una “escalada” a la guerra comercial.

En aquesta línia, els Quatre Motors apel·len al diàleg i a la negociació per evitar danys mutus. A més, les quatre regions europees es comprometen a buscar “nous mercats amb noves oportunitats”.

Els Quatre Motors, una organització de cooperació interregional constituïda el 1988, han acordat la declaració arran de la guerra comercial amb els Estats Units. Al text, asseguren estar units en contra de la decisió unilateral de Trump.

També hi remarquen que els aranzels no són la solució perquè creen incertesa i barreres innecessàries al comerç internacional i acaben perjudicant treballadors, empreses i consumidors. “La història ja ens ha ensenyat que aquestes mesures només agreugen les divisions i afebleixen totes les economies implicades”, afirma el document consensuat.

Precisament per això, rebutgen la confrontació, apel·len a la cooperació i demanen que totes les parts apostin constructivament pel diàleg i la negociació per assegurar les relacions comercials i evitar una escalada.

Segons s’apunta a la declaració, la relació transatlàntica “no es basa només en un intercanvi de béns”, sinó que s’ha de mantenir “amb un respecte mutu i un compromís compartit” a l’hora de solucionar els reptes globals.

Per la part europea, asseguren que la crisi se superarà “preservant i promovent els valors europeus” i defensant “la justícia social, la igualtat i la cohesió”.

Paral·lelament, els quatre governs s’han compromès a buscar nous mercats amb “noves oportunitats” per a les seves economies. En aquesta línia, aposten per “enfortir la resiliència econòmica” i generar estabilitat i creuen que un dels camins és provar de “diversificar” les relacions comercials amb economies amb estratègies similars.

(Visited 43 times, 1 visits today)

avui destaquem

Feu un comentari