La Llei 1/2013 (“de mesures per reforçar la protecció als deutors hipotecaris, reestructuració del deute i lloguer social”), reforma aprovada pel PP en solitari fa 14 mesos de la Llei d’Enjudiciament Civil en matèria d’execució hipotecària, viola drets fonamentals, segons una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE).
En concret, la legislació del Govern espanyol infringeix l’article 47 de la Carta de Drets Fonamentals de la Unió Europea, que conté el dret a la tutela judicial efectiva. El TJUE assenyala que el deutor queda en situació d’inferioritat en relació amb el banc perquè les entitats poden interposar un recurs d’apel·lació contra una resolució contrària als seus interessos, mentre que els ciutadans que denuncien clàusules abusives, en canvi, no tenen accés a una segona instància per suspendre l’execució hipotecària.
No és el primer revés europeu que s’emporta el Govern de Mariano Rajoy en matèria d’habitatge. El març del 2013, TJUE ja va qualificar d’abusiva la legislació espanyola i va dictaminar que els jutges espanyols podien suspendre cautelarment els desnonaments mentre es determinava l’existència de clàusules abusives en el contracte. Era la seva resposta al cas d’un obrer marroquí expulsat de casa seva, elevat per un jutjat de Barcelona. La reforma inclosa pel Govern popular per obeir la Justícia comunitària s’ha demostrat insuficient.
Processats set activistes de la PAH
Aquesta mateixa setmana s’ha conegut que set activistes de la PAH, entre ells el regidor d’ICV-EUiA a Santa Eulàlia de Ronçana Agustí Gonzalo, seran jutjats a Granollers el 15 de desembre per desordres públics. Van reivindicar la dació en pagament per a una dona tot ocupant una oficina de Catalunya Caixa a l’Ametlla del Vallès. Segons la PAH, aquesta persona anava a signar un preacord per obtenir la dació en pagament amb un romanent de 27.000 euros en forma de préstec personal, però l’entitat va reclamar el pis i 47.000 euros.