Els dos principals partits de l’extrema dreta a Catalunya –Vox i Aliança Catalana- acostumen a informar-se sobre l’actualitat política a través de les xarxes socials. Així consta al Sondeig d’Opinió de l’Institut de Ciències Polítiques i Socials (ICPS) que analitza el comportament i actituds dels ciutadans catalans corresponent a l’any 2025. Aquest sondeig detecta que un 56% dels catalans que van votar el partit de Sílvia Orriols l’any passat s’informaven de l’actualitat a les xarxes socials mentre els que es van decantar pel partit de Santiago Abascal i Ignacio Garriga ho feien en un 38,2%.
El segon mitjà preferit pels votants d’Aliança Catalana per informar-se de l’actualitat és la ràdio (20%), seguit de la premsa digital (16%) i la televisió (8%). La ràdio que més escolten aquests ciutadans és RAC1 (71,4%) seguida de Catalunya Ràdio (21,4%). La televisió en què veuen amb més freqüència les notícies és TV3 (64,3%) seguida de 3CatInfo, La 1, La Sexta i Antena 3 (totes quatre amb un 7,1%).
Les preferències dels votants de Vox a l’hora de triar mitjans per conèixer les notícies són totalment oposades a les d’Aliança Catalana. Els partidaris de l’extrema dreta espanyolista no escolten Catalunya Ràdio i només un 5% sintonitzen RAC1. La meitat d’ells opten bé per la COPE (30%) bé per Onda Cero (20%). Per la SER, Ràdio Nacional i Teletaxi opten un 5%, la mateixa quantitat que, una mica sorprenentment, trien escoltar Ràdio Flaixbac i Flaix FM. Les televisions que informen els votants de Vox a Catalunya són Antena 3 (42,9%), Telecinco (21,4%) i Cuatro (11,9%). TV3 i La 1 només la sintonitzen un 7,1% dels votants de la ultradreta espanyolista. La Sexta només un 2,4%. En total, un 34,5% dels votants de Vox s’informen de l’actualitat a través de la televisió.
Els votants de Vox i Aliança Catalana no llegeixen diaris
Els votants de l’extrema dreta espanyolista o independentista superen de llarg la mitjana del seguiment de les xarxes socials dels catalans a l’hora d’informar-se de l’actualitat política. Ho van fer un 23,6% dels ciutadans l’any passat. El mitjà que preferien els catalans el 2025 per seguir les notícies era la televisió (38,3%), quinze punts per sobre dels que ho fan a través de les xarxes socials (23,6%). La tercera via d’informació preferida pels catalans són els mitjans de premsa digital (18,9%) per davant de la ràdio (12,5%).
La premsa en paper juga un paper molt secundari a l’hora de captar l’atenció dels ciutadans per seguir l’actualitat. Només un 3,7% de les persones enquestades per l’ICPS la llegeixen als diaris. Els votants d’Aliança Catalana i Vox ni això. En el Sondeig d’Opinió corresponent a l’any passat cap votant dels dos partits d’extrema dreta va dir que en llegia.
Està clar que qui més interès mostra per les xarxes socials i més s’informa a través d’elles són els ciutadans que acaben votant l’extrema dreta. Potser això explica en bona part l’increment dels suports als partits d’aquesta ideologia.












