Queixa dels caçadors per haver d’extreure “sense formació” sang dels senglars

Els voluntaris diuen que és una "temeritat" per part d'Agricultura i que, per bioseguretat, la tasca correspon a experts

Bluesky
Una caçador extreu sang d'un senglar mort (Gerard Escaich - ACN)

Els caçadors de porcs senglars denuncien que el Departament d’Agricultura de la Generalitat els obliga a extreure mostres de sang per “analitzar” si els animals fora del radi de risc de la pesta porcina africana (PPA) estan contaminats.

L’extracció la fan els caçadors “sense cap formació” després d’atendre una reunió on un veterinari va ensenyar a fer les mostres amb un vídeo. En declaracions a l’ACN, el president de l’agrupació de caçadors AgrupCat, Enric Vélez, ha considerat que el procés és una “temeritat” perquè per “bioseguretat” haurien de fer-ho experts, com els veterinaris.

Agricultura va impulsar recentment un canvi a la normativa per poder fer batudes de porc senglar en zones de baix risc de PPA. La modificació inclou “mesures estrictes de control i bioseguretat” i tots els animals caçats han de ser “sotmesos a la presa de mostres de sang”.

Els tubs de mostres tenen una etiqueta que garanteix una “traçabilitat segura”, segons han explicat des de la conselleria. Tot i això, la gestió de les mostres l’han de fer els mateixos caçadors, perquè si no es fa l’analítica no es permet “sortir a caçar, és una condició obligatòria”, ha explicat en Francesc Martí a l’ACN després d’una cacera a la zona dels Hostalets de Pierola (Anoia). Aquest caçador s’ha ofert voluntari per extreure sang de porcs senglars, ja que la majoria del grup, amb una mitjana d’edat d’uns 65 anys, no sap com fer-ho.

Vélez, per la seva banda, alerta que les mostres són material biològic perillós i critica que només disposin de guants de vinil i bosses de plàstic per manipular-les i transportar-les. Tem que una mala gestió pugui perjudicar el món rural i que els caçadors siguin culpats si la malaltia s’escampa. Tot i que els experts asseguren que no és perjudicial per a les persones, molts mostren recels de guardar possibles mostres contaminades a casa.

La Generalitat els ha facilitat xeringues i una breu formació per fer les extraccions, que es poden obtenir del llagrimal fins al crani, del cor o d’una hemorràgia. Els animals abatuts es dipositen en contenidors sense vigilància, que, segons denuncien, pot obrir qualsevol persona o animal. Recentment, s’han confirmat dos casos de PPA a Molins de Rei i al Papiol, fora de la zona d’exclusió.

Resposta d’Ordeig

El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, ha dit que el protocol està funcionant bé i es fa d’acord amb els experts, però s’ha mostrat disposat a escoltar “dubtes” o “aclarir algun concepte” als caçadors. A més, ha afegit que si cal “adaptar algun element” ho faran, però ha defensat que el sistema ha permès caçar uns 2.000 senglars a la setmana.

(Visited 10 times, 10 visits today)

Et pot interessar

Feu un comentari