El Parlament de Catalunya ha aprovat finalment aquest dijous la reforma perquè els funcionaris de presons tinguin la condició d’agents de l’autoritat, equiparant-los amb els Mossos d’Esquadra. Es tracta d’una proposició de llei del PSC que ha rebut 103 vots favorables, amb Junts, el PPC, Vox i Aliança Catalana.
Per la seva part, ERC, Comuns i la CUP havien presentat una esmena a la totalitat conjunta, que ha estat rebutjada. Aquests grups hi han vist un “retrocés” i han alertat que “no aportarà cap solució” als centres penitenciaris. La iniciativa, tramitada pel procediment de lectura única, va néixer arran de l’assassinat de Núria López, cuinera a la presó de Mas d’Enric, a mans d’un intern.
Concretament, la reforma aprovada consta d’un article únic que reconeix la condició d’agents de l’autoritat al personal funcionari i directiu dels centres penitenciaris que treballen en funcions de règim interior. L’objectiu, segons el text, és “donar seguretat i protecció jurídica” a aquests treballadors. També recull l’obligació de la Generalitat d’indemnitzar-los en cas de lesions i danys materials en l’àmbit de la seva feina, sempre que no hi hagi dol o negligència.
Crítiques dels grups parlamentaris
Malgrat donar suport a la reforma, tant el PPC com Vox l’han considerat insuficient i poc ambiciosa. Per part dels populars, el diputat Alberto Villagrasa ha lamentat que “ara mateix, la cuinera Núria López, assassinada a Mas d’Enric, no tindria la condició d’agent de l’autoritat”, i ha citat altres casos com el de monitors de tallers o esportius. Des de Vox, el diputat Sergio Macián també l’ha considerat poc ambiciosa i ha apostat per dotar els treballadors amb armes de coerció.
Per part d’ERC, la diputada Ana Balsera ha alertat que la reforma aprovada aquest dijous “no és la solució” i que no es tracta d’enfrontar funcionaris contra interns. En aquest sentit, la diputada republicana ha lamentat que aquesta “ampliació de poder pot generar més problemes i conflictes que els que pretén resoldre”.
En la mateixa línia, el diputat dels Comuns Andrés García Berrio ha assenyalat que “considerar els funcionaris de presons com a agents de l’autoritat pot tenir conseqüències negatives en el dia a dia dels centres”, i ha assegurat que “hi ha molts més riscos que possibles beneficis”. Per part de la CUP, el diputat Xavier Pellicer s’ha emparat en entitats de drets humans per indicar que la mesura “només generarà més impunitat i vulneracions de drets”.
“Rebuig frontal” d’entitats de drets humans
Les organitzacions de drets humans integrades a la Xarxa Dret i Presó han manifestat el seu “rebuig frontal” a l’aprovació de l’equiparació del personal penitenciari amb agents de l’autoritat en considerar-ho una mesura “clarament regressiva” en drets que “encamina de manera definitiva el model penitenciari català cap a la policialització”, com diuen que ha passat a Itàlia.
En un comunicat, les entitats asseguren que “aquest fet no produeix cap canvi en l’àmbit pràctic, perquè el Codi Penal ja castiga qualsevol escomesa contra els funcionaris públics, amb independència de la seva condició d’agents de l’autoritat o no. Alhora, sí que s’introduirà una sanció penal, a més de la disciplinària, pel que respecta a la desobediència als funcionaris de presons, produint-se en aquests casos un doble càstig sense fonament“.
“Aquesta tendència s’encamina cap a un enduriment significatiu del règim penitenciari, en detriment del model rehabilitador que ordena expressament la Constitució espanyola. Considerem incomprensible que un Parlament autonòmic pugui modificar la lletra i l’esperit d’una llei estatal com la Llei Penitenciària, una norma de caràcter progressista que estableix de manera expressa el caràcter civil del personal funcionari penitenciari”, afirmen les entitats.
Pel que fa a la proposta d’esmena presentada pel grup parlamentari de Junts, la qual estén la consideració d’agents de l’autoritat a tot el personal de tractament -i no únicament al personal de règim-, la Xarxa Dret i Presó assenyala que les funcions d’aquests treballadors no són de vigilància regimental, sinó de caràcter reeducador, motiu pel qual apunten que aquesta nova consideració “altera profundament el seu caràcter, funcions i esperit d’intervenció”.
Les entitats també recorden que, si es dota als funcionaris de presons de la condició d’agents de l’autoritat, se’ls atorgarà presumpció de veracitat en els expedients disciplinaris, per la qual cosa “els interns tindrien poques o nul·les possibilitats de defensa del que digui qualsevol funcionari en contra seva, i s’establiria una indefensió més gran pels presos davant de les faltes disciplinàries. És a dir, la versió dels funcionaris en un expedient disciplinari, llevat prova en contra, podrà implicar l’aplicació de l’aïllament en cel·la, privació de passejos, privació de sortides, entre d’altres”.
A més, la Xarxa Dret i Presó adverteix que aquesta nova consideració “produirà una greu desigualtat”: “Una persona privada de llibertat a Catalunya que cometi una infracció de desobediència greu a un funcionari de presons, sigui de règim o de tractament, podrà ser sancionada doblement per la via disciplinària i la penal, mentre que una persona en la mateixa situació a la resta de l’Estat espanyol no ho serà, vulnerant-se així un principi elemental d’igualtat dins del mateix sistema penitenciari”.
CSIF i Marea Blava celebren la reforma
Per contra, el sindicat CSIF ha celebrat que “aquest reconeixement suposa una protecció penal reforçada davant les agressions, la presumpció de veracitat dels informes i comunicats de fets, així com altres efectes jurídics equiparables als dels cossos policials”. A més, ha valorat positivament que finalment, mitjançant esmenes, s’hagi incorporat el personal de tractament, també exposat a situacions de risc.
“El personal penitenciari és un col·lectiu agredit, exposat i sistemàticament invisibilitzat, sovint utilitzat com a boc expiatori ideològic per aquells que no trepitgen els centres ni assumeixen responsabilitats en matèria de seguretat. CSIF recorda que es tracta de professionals públics essencials, que garanteixen la seguretat dels centres, protegeixen drets fonamentals i treballen cada dia perquè la reinserció sigui una realitat”, ha assenyalat el sindicat, que ha criticat el rebuig d’ERC a la reforma.
Per la seva banda, la plataforma de treballadors de presons Marea Blava ha considerat l’aprovació una “fita històrica” que “equipara els funcionaris penitenciaris catalans amb la majoria dels seus homòlegs europeus, corregint una anomalia històrica i dotant-los d’una protecció laboral més gran i jurídica en les seves actuacions”.












