La Renda Garantida de Ciutadania, insuficient per frenar la pobresa severa a Catalunya

CCOO reclama mesures urgents per evitar que dones i infants es quedin enrere malgrat percebre la prestació

Bluesky
Centre educatiu infantil de Barcelona - Foto: ACN, Laura Fíguls

CCOO de Catalunya s’ha mostrat profundament preocupat per les “demolidores conclusions” de dos informes d’avaluació de la Renda Garantida de Ciutadania (RGC), segons els quals el 66% de les llars amb infants que perceben l’RGC continuen en situació de pobresa severa. En aquest sentit, el sindicat lamenta que el que hauria de ser “una eina bàsica per lluitar contra la pobresa, encara està molt lluny d’assolir el seu objectiu, especialment en els casos de famílies amb menors i de dones en situació de vulnerabilitat”.

El fet que més del 60% de les llars amb menors beneficiàries de l’RGC continuïn en pobresa severa es produeix, apunta el sindicat, perquè la quantia de la prestació no augmenta adequadament en funció del nombre de membres de la família, ni té en compte les necessitats especials dels menors. D’altra banda, segons indiquen els informes avaluatius, més de la meitat de les persones que pateixen pobresa a Catalunya són dones, i un de cada quatre infants i joves viuen en risc de pobresa, una xifra molt per damunt de la mitjana europea.

Els documents també revelen que les dones que reben l’RGC es troben en una situació de vulnerabilitat major que els homes, i moltes d’elles han estat víctimes de violència de gènere o pateixen problemes de salut importants. Davant d’aquesta greu situació, CCOO reclama “mesures urgents i efectives” enfocades a les dones i als infants en situació de pobresa, per tal de millorar la futura llei de l’RGC.

Entre les peticions del sindicat hi ha garantir el dret d’accés a la prestació perquè cap persona en situació de pobresa quedi desatesa; incrementar “urgentment” la quantia de l’RGC, especialment per a famílies amb tres o més membres i per a les monoparentals; incorporar un complement específic per a la infància que garanteixi que totes les famílies amb infants i adolescents puguin sortir de la pobresa; establir polítiques actives d’acompanyament adequat que tinguin en compte la situació sociolaboral de cada persona, per tal de facilitar la inserció laboral i enfortir l’autonomia personal; i establir mecanismes de coordinació efectius i automàtics amb l’Ingrés Mínim Vital (IMV) per evitar burocràcia i garantir que les famílies rebin sempre la prestació més beneficiosa.

“Tenim una situació de pobresa estructural greu i és inacceptable que una prestació creada per garantir una vida digna falli tant a l’hora de protegir els nostres infants i famílies més vulnerables”, conclou CCOO, que exigeix als grups parlamentaris “que es prenguin les mesures necessàries per redissenyar l’RGC i assegurar que cap infant ni adolescent a Catalunya es quedi enrere”.

(Visited 17 times, 17 visits today)

Et pot interessar

Feu un comentari