Montero dona per fet que el novembre s’abordarà el nou finançament

Esquerra fixa per a abans d'acabar l'any el termini perquè la ministra d'Hisenda presenti l'acord amb el blindatge de l'ordinalitat

Bluesky
La ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres (ACN)

El Ministeri d’Hisenda té previst convocar un Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF) al mes de novembre per abordar els objectius d’estabilitat, i dona per fet que en aquesta cita els representants de l’executiu espanyol i els consellers de les comunitats autònomes de règim comú debatran també sobre el nou model de finançament.

Per la seva part, la secretària general d’ERC, Elisenda Alamany, ha fixat per a abans d’acabar l’any el termini perquè el Govern espanyol presenti la proposta de nou model de finançament. En una entrevista a Ser Catalunya, Alamany ha recordat que no es negociaran els pressupostos si abans no hi ha un acord sobre finançament que blindi l’ordinalitat.

Segons apunten a l’ACN fonts pròximes a la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, el nivell de concreció del debat dependrà de l’estat de les negociacions amb Esquerra. Si existeix un acord previ amb els republicans, Hisenda presentarà una proposta del nou model. Si no, preveu que s’abordin igualment els eixos del sistema, sigui per iniciativa pròpia o a petició dels consellers del PP.

A hores d’ara no està gens clar que Montero arribi a la cita amb un acord tancat amb els republicans. No obstant això, fonts d’ERC apuntaven aquest dimecres que les negociacions no van bé i que l’acord encara està lluny.

Un dels punts clau del debat és el principi d’ordinalitat, que ha de fer que els territoris que més paguen no quedin per darrere d’altres a l’hora de rebre recursos. És la primera condició d’ERC i una petició compartida també pel govern de Salvador Illa, que depèn d’aquest acord per desencallar els seus pressupostos al Parlament.

Però, fonts del ministeri apunten a l’ACN en una altra direcció. “Hi haurà un mecanisme per reduir les diferències, però no ordinalitat pura”, en referència al principi de població ajustada, que ha de permetre anivellar el sistema. Entre altres, Hisenda recorda que Madrid seria la primera beneficiada d’una ordinalitat estricta.

L’objectiu d’Hisenda és teixir una proposta que -malgrat el previsible no inicial del PP- acabi essent acceptada pel conjunt dels territoris. L’executiu espanyol insisteix que el nou model serà beneficiós per tothom perquè aportarà més recursos al conjunt del sistema. En aquest sentit, recorda que el nou sistema haurà de passar pel sedàs del Congrés, on haurà d’obtenir com a mínim el suport de la resta de socis de la investidura.

(Visited 21 times, 21 visits today)

Et pot interessar

Feu un comentari