Nou pas endavant per a la construcció del nou hospital del Vallès Occidental. El Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha aprovat aquesta setmana la Modificació del Pla General Metropolità de Barcelona (MPGM) per a l’aixecament del centre hospitalari, que inclou terrenys dels municipis de Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac i Ripollet. El nou hospital ha de donar resposta a les necessitats actuals i futures d’envelliment de la població i acompanyament a un nombre creixent de malalts crònics, i ha de permetre descongestionar les entrades dels centres sanitaris de la zona i donar una cobertura més àmplia i de proximitat al conjunt del territori de la regió metropolitana nord.
La modificació proposa transformar l’antiga carretera N-150 en una avinguda metropolitana que millori les connexions a peu, en bicicleta i amb transport públic entre els municipis de Cerdanyola, Montcada, Ripollet, Badia i Barberà del Vallès, de manera que es garanteixi una bona accessibilitat al nou hospital. També vol incloure nous espais verds a les vores del riu Sec i la riera de Sant Cugat que millorin les connexions entre Collserola i el riu Ripoll, així com la construcció d’un barri a l’entorn de l’hospital —amb places noves, equipaments, habitatges (50% de protecció oficial), establiments i activitats terciàries— que reverteixin el caràcter periurbà que tenen els terrenys i millorin la percepció de seguretat.
El document, aprovat provisionalment, incorpora els canvis derivats dels informes i les al·legacions rebudes durant el tràmit d’informació pública. Per exemple, s’ha incrementat l’àmbit del sector de l’hospital, que passarà de 96.750 a 107.397 metres quadrats; el sostre edificable i el nombre màxim d’habitatges passarà de 565 a 752 unitats; el percentatge d’habitatge protegit passarà del 40 al 50%; i s’ha ajustat la superfície destinada al nou hospital, de 18.500 a 19.235 metres quadrats, d’acord amb els requeriments del Servei Català de la Salut.
En conjunt, els canvis comporten una disminució de 6.988 metres quadrats de sostre edificable, que representa una reducció del 8,5% respecte a la modificació aprovada inicialment. El document s’elevarà a la Generalitat de Catalunya per tal que dugui a terme l’aprovació definitiva i la publicació posterior, a partir de la qual l’MPGM entrarà en vigor.
Pla parcial urbanístic del sector hospital
El Consell Metropolità de l’AMB també ha aprovat inicialment el Pla parcial urbanístic del sector hospital. La proposta contempla una avinguda metropolitana que integri tots els fluxos de mobilitat sostenible (voreres àmplies, carrils bici, espais de circulació i parada dels autobusos) i que s’ampliï mitjançant una seqüència de places que han de potenciar l’encontre social entre les persones que conviuran en aquest barri: veïns, personal de l’hospital, pacients, familiars i altres que vinguin a fer alguna activitat al barri.
També s’aposta per una presència molt significativa d’espais verds que dotin el barri de confort i qualitat ambiental i paisatgística, i es concreta que les noves edificacions tindran ús d’habitatge (80%) i usos terciaris i comercials (20%), majoritàriament en planta baixa. Alhora, es proposen dos nous equipaments de servei al barri, a banda de l’hospital, situats a les noves places previstes. Cal destacar que el 50% del sostre d’habitatge serà de protecció oficial, fet que comportarà la creació d’uns 400 habitatges protegits nous, dels quals la meitat seran de lloguer.