L’Audiència Nacional reobre el cas dels “diamants de sang”, que afecta “peixos grossos” d’Andorra

L’empresa Orfund comprava les pedres precioses a un grup guerriller que va provocar el genocidi de 70.000 persones a Sierra Leone

Bluesky
Jordi Cinca, exministre de Finances

No hi ha prescripció. Això ha decidit la secció 2a de la sala penal de l’Audiència Nacional espanyola en el cas dels “diamants de sang”, que té com a protagonista l’empresa andorrana Orfund. Per tant, la investigació judicial continua oberta i s’executaran les comissions rogatòries internacionals, les diligències i els interrogatoris que encara hi ha pendents.

A instàncies de la Fiscalia, l’Audiència Nacional havia ordenat, a finals de l’any passat, la paralització de les investigacions en marxa i el tancament del sumari, en considerar que els fets denunciats –que van passar entre els anys 1997 i 2002– ja havien prescrit. L’empresa Orfund està acusada de beneficiar-se del negoci dels “diamants de sang”, que van provocar un genocidi a Sierra Leone, fet que ha estat tipificat com un crim contra la humanitat i que, per tant, no està subjecte a prescripció.

Cal assenyalar que l’Estatut de Roma, que defineix el funcionament de la Cort Penal Internacional, va entrar en vigor l’1 de juliol del 2002. Segons la Fiscalia espanyola, els fets denunciats en la querella criminal presentada per Aiah Ngekia, un dels esclaus que van ser forçats a treballar a les mines de diamants de Sierra Leone, serien anteriors a la data d’aprovació de l’Estatut de Roma i, per tant, en aquest cas caldria aplicar la prescripció.

Però la secció 2a de la sala penal de l’Audiència Nacional no considera acreditada aquesta prescripció que al·lega la Fiscalia i ha ordenat que continuïn les diligències sobre les activitats d’Orfund. Fins ara, només està imputat Manuel Terrén, l’intermediari espanyol que, en nom de l’empresa andorrana, comprava els “diamants de sang” que servien per finançar la guerrilla que va provocar la mort de més de 70.000 persones.

En reobrir-se la investigació, ara s’activaran les comissions rogatòries internacionals adreçades al Brasil, Costa d’Ivori, Libèria, Sierra Leone, Mali i el tribunal especial de la Haia, que l’any 2012 va condemnar a 50 anys de presó l’exdictador Charles Taylor. També es reprendran els interrogatoris que queden pendents, començant per un exconseller de l’ambaixada d’Espanya a Sierra Leone.

El jutge instructor de l’Audiència Nacional, Francisco de Jorge, també haurà de decidir si accepta l’ampliació de la denúncia presentada per Aiah Ngekia, en la qual figuren com a nous querellats Maria do Socorro Toscano, la dona de Manuel Terrén, i l’empresari  Marc Pantebre, expresident de la Cambra de Comerç d’Andorra, pel delicte de blanqueig de capitals. En qualitat de testimonis, també s’ha sol·licitat que declarin els andorrans Jordi Cinca, exministre de Finances (foto), Càndid Naudi (exministre de Turisme), Miquel Canturri (conseller d’Andorra la Vella), Ricard Reguant, Olga Baró, Joaquim Tomàs, Amor Fuentes, Mònica González i l’advocat Jean Pujol.

En el marc d’aquesta instrucció sumarial, el magistrat Francisco de Jorge ha obert, després de rebre l’informe de la Comissaria General d’Informació (CGI) de la policia, una peça separada per presumpte tràfic d’armes, crims de guerra i delictes de lesa humanitat.

(Visited 126 times, 1 visits today)

Et pot interessar

Feu un comentari