El Tribunal Constitucional estaria disposat a avalar la llei d’amnistia de maig de 2024. Avui dilluns ha començat el plenari amb l’únic punt de l’amnistia dels dirigents independentistes. La ponència de la vicepresidenta del TC, Inmaculada Montalbán, avala prácticament tota la norma aprovada pel Congrés dels Diputats. Previsiblement serà dijous quan es conegui, finalment, la decisió.
El president del TC, Cándido Conde-Pumpido, pretèn enllestir el recurs presentat pel Partit Popular sense consultar a les instances europees, tal i com va demanar el sector conservador amb la intenció d’allargar, encara més, el procediment.
Axí, la majoria ha rebutjat presentar una qüestió prejudicial al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), tal i com volia el sector conservador. Aquesta primera sessió ha durat una mica més de tres hores, sense pausa i no s’ha votat res. Tots els magistrats hi han intervingut. Dàem dimarts, dia de Sant Joan, segna sessió plenària.
Aval excepte a tres punts
Tot sembla indicar que el text de la sentència comptarà amb els sis vots de la majoria i el vot en contra dels quatre magistrats del sector conservador. L’esborrany de la sentència avala el nucli central de la norma i només introdueix alguns matisos sobre el seu abast.
Advertència del Suprem
Malgrat que la sentència pugui avalar l’amnistia, el Tribunal Suprem ja ha advertit que no pensa amnistiar automàticament els líders del procés. El magistrat instructor Pablo Llarenamantindrà l’ordre de detenció de Carles Puigdemont. Els jutges del TS obviaran la sentència adduint que el TC no es pronuncia sobre el delicte de malversació. A més, el Suprem no aclareix la seva estratègia dilatòria. Podria elevar una qüestió prejudicial al TJUE o esperar a què el TC resolgui la resta de recursos, inclosos els d’empara de cadascun dels amnistiables.
Després d’aquesta deliberació, el TC haurà de resoldre la resta de recursos que van presentar diverses comunitats autònomes, així com les qüestions de constitucionalitat presentades per l’Audiència Nacional, el Tribunal de Comptes, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) i un jutjat de Vilanova i la Geltrú.












