Catalunya també defensa a Madrid el nou finançament, que creu que pot ser assumible per les altres comunitats com ha succeït en el passat. Així ho ha explicat la consellera d’Economia i Finances de la Generalitat, Alícia Romero, la qual ha reiterat que l’aposta del Govern català és dissenyar un model de finançament singular i generalitzable a d’altres comunitats autònomes “respectant el principi de solidaritat i ordinalitat”.
En un acte al Consell General d’Economistes a Madrid, Romero ha destacat que Catalunya sempre ha liderat l’actualització dels mecanismes de finançament territorial i altres territoris s’hi han afegit, malgrat les crítiques prèvies. “La nostra voluntat no és que millori només Catalunya, sinó que millorem tots, totes les comunitats, i que millori Espanya”, ha assegurat Romero, qui ha recordat que l’actualització del sistema porta més d’una dècada d’endarreriment per la falta de valentia dels diferents actors polítics.
“Catalunya sempre ha liderat els projectes d’actualització dels models, sigui pel que sigui, però en general ha estat així. El 2009 vam estar dos anys negociant aquest nou model i es va aprovar amb aquest enfocament, amb aquest accent català, i després va ser adoptat per totes les comunitats autònomes perquè era un bon model que millorava els recursos de tots”, ha afirmat Romero.
Tal com ha reconegut la consellera, la Generalitat treballa per un model pensat per Catalunya, però que es pugui generalitzar. “Creiem que al final hi ha elements comuns, però molts de singulars”, ha exposat tot recordant que territoris com les Illes Canàries ja tenen un règim fiscal propi. “El model que estem plantejant, que estem posant sobre la taula, que és singular per a Catalunya, perquè respecta, reconeix i finança aquestes singularitats, es pugui estendre, perquè d’altres també en tenen”, ha apuntat.
Pel que fa al model de fiscalitat del Govern de Salvador Illa, la consellera ha assegurat que no vol castigar l’èxit, però tampoc consolidar privilegis heredats. En aquest sentit, ha defensat un sistema tributari que promogui l’equitat estructural i redistribueixi la riquesa sense castigar la iniciativa privada. “Volem un sistema que democratizi l’economia i els mercats”, ha dir Romero, la qual ha afegit que “nosaltres no serem un territori que competeixi baixant impostos i amb fiscalitat, volem competir amb talent, innovació i tecnologia”, en referència a la Comunitat de Madrid.












