108 persones mortes a Catalunya per accidents laborals el 2024

CCOO, preocupada per les xifres, i la UGT demana posar fi a les bonificacions de les multes

Un grup de treballadors del sector de la construcció arreglant un desaigüe a la plaça del Rei de Barcelona (ACN)

Els sindicats CCOO i UGT han presentat aquest dijous els seus respectius informes relacionats amb la salut laboral i la sinistralitat a Catalunya i han expressat la seva inquietud per les xifres. Concretament, CCOO ha considerat “preocupants” les 108 persones mortes per accident de treball a Catalunya el 2024, 82 durant la jornada i 26 in itinere, mentre que la UGT ha reclamat a la Inspecció de Treball que prohibeixi les bonificacions del 20% al 50% per pagament immediat de les multes relacionades amb accidents laborals, especialment en els casos en què el treballador ha perdut la vida.

La responsable de Salut Laboral de CCOO de Catalunya, Mònica Pérez Cardoso, ha destacat un petit descens del 0,6% dels accidents laborals respecte al 2023, percentatge que el sindicat atribueix a la reforma laboral, i ha subratllat que la comunitat catalana és el territori espanyol on creix més la infranotificació de les malalties professionals, que afecten especialment les dones.

Per la seva banda, la secretària nacional de la UGT de Catalunya, Reyes Solaz, ha insistit en la importància d’acabar amb les bonificacions en les multes per accidents laborals, tot lamentant que “alguns empresaris” diguin “que els costa menys la multa que posar les mesures de seguretat”. “Estem en contra de qualsevol reducció o modificació (de la multa) quan hi ha un accident de treball mortal. Ni a Itàlia, ni a Alemanya ni a França existeix la bonificació per pagament immediat quan hi ha un accident mortal”, ha afirmat Solaz.

La dirigent de la UGT també ha criticat el retrocés en la detecció de malalties professionals que pateixen els treballadors per part de les mútues, amb un descens del 20% registrat el 2024, i ha assenyalat especialment la infradetecció del càncer laboral, amb només cinc casos atribuïts a la feina detectats durant el 2024. “No és creïble que a la feina no es detectin càncers quan és la causa principal de mortalitat a la Unió Europea. És vergonyós (…) Hem de fomentar la detecció per activar la prevenció, que es repercuti correctament els costos a qui toca, que és a les mútues i no a la sanitat pública”, ha dit la sindicalista.

En aquest sentit, l’organització sindical ha remarcat que les mútues van notificar un 20% menys de malalties professionals el 2024 amb relació a l’any anterior, amb 2.559 casos, encara que els accidents de treball en total es van elevar a més de 206.900 (-2,26%). La UGT també indica que “no es poden creure” que del total d’accidents notificats “només 569 hagin sigut considerats greus” i han carregat contra els criteris mèdics que apliquen les mútues.

(Visited 30 times, 1 visits today)

avui destaquem

Feu un comentari