El Govern de la Generalitat, presidit per Salvador Illa, mobilitzarà 1.500 milions d’euros per combatre els efectes dels aranzels imposats per Donald Trump. Així ho ha explicat Illa a les patronals i sindicats que formen part del Consell del Diàleg Social i també als representants del Consell de Cambres. Illa ha estat acompanyat pels consellers Alícia Romero i Miquel Sàmper. Per Illa, aquests aranzels generen efectes negatius i ha recordat que quan el 1930 Estats Units també ho va fer va aprofundir la crisi econòmica a causa del crac del 1929.
El pla preveu l’activació de diferents línies d’ajut a fons perdut orientades especialment al sector agroalimentari, amb especial atenció als sectors de l’oli i el vi. També es destinaran recursos a impulsar la promoció internacional de les empreses catalanes i fomentar la multilocalització empresarial, amb ajuts que poden cobrir fins al 50% dels costos d’implantació en nous mercats.
D’altra banda, es reimpulsa la línia d’Ajuts Alt Impacte 2025, per afavorir projectes d’inversió a Catalunya que generin ocupació i valor afegit. Aquestes línies d’ajut estan pensades tant per a empreses ja establertes com per a noves implantacions.
L’Institut Català de Finances (ICF) desplegarà una bateria de crèdits i avals per adaptar-se a les necessitats de cada empresa. Es preveuen crèdits circulants a 5 anys, crèdits d’inversió a 15 anys i bonificacions d’interès fins a l’1,5%, així com avals per garantir l’assumpció de deutes i facilitar l’accés al finançament.
Amb l’objectiu d’impulsar projectes estratègics i innovadors, la Generalitat enforteix els mecanismes d’entrada al capital de les empreses a través de l’ICF i Avançsa, mantenint sempre una participació minoritària però amb capacitat d’influència. Es crearà el nou Fons+ Avançsa Catalunya Lidera amb 150 milions, adreçat a empreses amb alt potencial de creixement, projectes innovadors i iniciatives que complementin l’arribada d’inversió estrangera directa a Catalunya.
El pla inclou un servei integral d’assessorament i acompanyament personalitzat, amb especial atenció a les empreses exportadores dels sectors més afectats. ACCIÓ posarà en marxa el servei Adapta’t als nous Estats Units per ajudar les empreses a anticipar-se als nous riscos i desenvolupar plans de contingència.
També es reforçarà la xarxa d’oficines d’ACCIÓ als Estats Units, es programaran webinars de formació específica i s’ofereixen serveis gratuïts per facilitar la diversificació cap a nous mercats a través de les 40 oficines exteriors de comerç i inversions.
A més, l’Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització (OTBI) s’enfortirà per garantir una resposta àgil davant de qualsevol incidència derivada de les noves condicions internacionals.
El Govern destinarà 20 milions d’euros a accions de promoció i campanyes de comunicació per reforçar la presència i el prestigi dels productes agroalimentaris catalans tant en mercats internacionals com al mercat local.
Aquestes actuacions inclouen una campanya estratègica als Estats Units per mantenir i consolidar la presència catalana en aquest mercat clau, així com iniciatives per dinamitzar el consum local, promoure la compra responsable i millorar la visibilitat dels productes catalans en comerços, plataformes digitals i en la contractació pública.
A més, es preveu l’impuls de campanyes en altres mercats internacionals per continuar ampliant l’abast i el reconeixement de la producció agroalimentària del país.
Internacionalització
Aquesta mobilització de recursos econòmics pretén protegir la resiliència del teixit empresarial i agrícola de Catalunya i l’ocupació que genera, així com ajudar les empreses catalanes a internacionalitzar-se i entrar en mercats globals davant de la situació que es generarà als Estats Units. Segons la Generalitat, les més afectades serien les 3.100 companyies catalanes que exporten els seus productes als Estats Units.
Totes aquestes propostes van sorgir en la reunió que el Consell Executiu va fer divendres i dissabte passat a Núria. Els consellers Albert Dalmau (Presidència), Alícia Romero (Economia i Finances), Miquel Sàmper (Empresa i Treball), Òscar Ordeig (Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació) i Jaume Duch (Unió Europea i Acció Exterior) formen part de la comissió de seguiment d’aquest pla de rellançament, que Illa ha destacat que ha de ser flexible.
Illa demana unitat i confiança
El president Illa ha demanat “serenitat, unitat, confiança i determinació” per fer front a la “injusta decisió” de Trump, la qual ja ha generat efectes negatius i desconfiança a tot el món. Pel president català, està en joc el model europeu, que segons ell cal protegir. Per això, ha deixat clar que “Catalunya està preparada” per atenuar l’impacte econòmic, però preveient el futur. Per això, ha destacat que ara és temps d’aliances, amb Espanya i Europa, encara que també ha demanat flexibilitat.
Malgrat tot, el més important pel president és la protecció del teixit industrial i l’ocupació alhora que ha dit que cal rellençar l’empresa catalana al món amb aquests 1.500 milions d’euros mobilitzats.












