Aragó ha reobert aquest dimecres el Monestir de Santa Maria de Vilanova de Sixena després de culminar les obres de reforma i millora de l’espai, que s’han allargat més de dos anys.
Durant el període, els béns traslladats per la Guàrdia Civil a l’Aragó procedents del Museu de Lleida i del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) no s’han pogut visitar. Des d’avui, s’exposen a la zona dels dormitoris un terç del centenar d’obres d’art en litigi.
Concretament, són un total de 28, 19 de les quals provenen de Lleida i 9 més del MNAC. La resta estan dipositades al magatzem.
L’any 2017, aprofitant l’aplicació de l’article 155 a Catalunya, van arribar a Sixena 51 obres conservades fins llavors al Museu Nacional i 44 més a l’equipament lleidatà.
La reobertura del monestir ha trigat gairebé tres anys, atès que va tancar el juliol del 2022 per tal de fer-hi uns treballs que es preveia que s’acabessin l’any següent.
El govern de l’Aragó ha invertit 2 milions d’euros per adequar l’equipament i obrir-lo a les visites a partir del dissabte 29 de març, segons ha anunciat el president, Jorge Azcón, durant l’acte institucional de reobertura i presentació de l’exposició de les obres.