Les redaccions d’informatius de Catalunya Ràdio i TV3 han mostrat reiteradament la seva sintonia amb els plantejaments independentistes. La de TV3 es coneix com ‘La catedral’ perquè diuen que només hi entren els que combreguen amb la idea de la separació de Catalunya de la resta d’Espanya.

ERC i JxCat van pactar repartir-se els càrrecs de direcció dels dos mitjans. Així, el director de TV3, Vicent Sanchis, el va aportar l’espai post-convergent mentre que el de Catalunya Ràdio, Saül Gordillo, va comptar amb el suport de ERC. Per compensar aquests nomenaments, el cap d’informatius de TV3 és un home de confiança d’ERC i el de Catalunya Ràdio de JxCat. A partir d’aquí cada una de les dues opcions disposa dels seus redactors de confiança. Ara, quan s’acosten eleccions al Parlament, la maquinària d’influència a les dues redaccions d’ERC i JxCat s’ha posat a ple rendiment.

Les seves pressions són cada cop més evidents, a través dels redactors més implicats en el combat polític o de les instruccions que fan arribar als serveis informatius els directors dels dos mitjans. Gordillo es manté bastant al marge d’aquest debat mentre que Sanchis s’hi dedica en cos i ànima. No són pocs els redactors que s’han queixat d’aquesta estira i arronsa en la guerra entre els partidaris d’Oriol Junqueras i els de Carles Puigdemont. Uns i altres són conscients de la incidència que té sobretot TV3 en una audiència, ja fa anys formada quasi exclusivament per ciutadans independentistes.

Aquesta lluita pel poder a TV3 i Catalunya Ràdio es visualitza a Twitter on abunden les crítiques creuades entre republicans i seguidors de Puigdemont. Ramon Cotarelo, que primer va anar a les llistes d’ERC i després es va passar a les de JxCat, és un dels que més tossudament critica TV3 perquè considera que està en mans del que ell qualifica com els "erkis".

Segons ell, Sergi Sol, dirigent d’ERC i autor d’una biografia d’Oriol Junqueras, mou els fils de la televisió catalana entre bastidors. Des d’ERC, però, es queixen d’algunes informacions que han perjudicat els seus interessos, com un llarg vídeo que es va emetre a Els Matins en què s’exhibien contradiccions en les declaracions del portaveu republicà al Congrés, Gabriel Rufián.

També va caure molt malament a la direcció d’ERC l’ampli espai dedicat als Telenotícies a la marxa del partit de l’alcalde de Montblanc, Josep Andreu, que ha passat a formar part destacada del Consell per la República que lidera Puigdemont. ERC va criticar a la darrera reunió de la Comissió de Control de la CCMA al Parlament la presència constant a TV3 de Pilar Rahola, fidel portaveu de Puigdemont allà on intervé. Vicent Sanchis va contestar que havia reduït aquesta presència els darrers temps.

No tots els redactors de TV3 i Catalunya Ràdio estan arrenglerats en un dels dos bàndols. N’hi ha que han sabut mantenir la seva objectivitat professional sense traslladar les seves idees a la feina quotidiana. També n’hi ha que no amaguen les seves simpaties per la CUP. Precisament són aquests els que més obertament protesten per aquesta pugna ERC-JxCat que cada cop crea més tensió a les redaccions d’informatius dels dos mitjans.