Naciodigital.cat, diari online proindependentista, anunciava el passat divendres que “un 71,4% dels catalans creu que Arrimadas va ser demagògica en el debat de política general”. Per la seva banda, la versió digital d’Elperiodico.cat, mitjà no independentista, prefereix destacar que “els catalans suspenen Torra en el debat de política general”. Els dos mitjans feien referència a un mateix sondeig, el fet pel Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) dependent de la Generalitat. No coincidien gens en el protagonista de la notícia, però, en canvi, sí que ho feien a l’hora de decidir que les crítiques a la dirigent de Ciutadans i cap de l’oposició al Parlament de Catalunya, Inés Arrimadas, i al president català, Quim Torra, tenien respectivament el suport d’un 71,4% dels catalans (o dels catalans, així, en general).

Val a dir que ambdós mitjans (i molts d’altres) van exagerar, i força, a l’atribuir a una majoria molt important dels catalans aquestes dues opinions divergents. Entre d’altres coses, perquè el mateix director del CEO, Jordi Argelaguet, va reconèixer que el sondeig telefònic es va fer sobre una mostra inicial de 800 persones (força escassa) i que d’aquestes, només 465 van assegurar haver-se assabentat de la celebració del debat que es va iniciar el passat 2 d’octubre al Parlament de Catalunya.

235 dels sondejats que coneixien la celebració del debat es declaraven independentistes. En concret, 102 van assegurar ser votants d’Esquerra Republicana de Catalunya, 93 de Junts per Catalunya i 40 de la CUP. De l’altra banda, d’un total de 133 votants, 47 ho eren de Ciutadans, 46 del PSC, 31 de Catalunya en Comú i 9 del PP. Unes xifres molt allunyades del que és l’actual repartiment d’escons al Parlament.

El mateix Argelaguet va admetre que, amb aquestes dades, el sondeig tan sols “mostra una fotografia borrosa” del que realment pensa l’opinió pública catalana sobre el debat de política general. “Dibuixa formes i alguns colors, però el detall no el tenim ni de lluny”, va reconèixer.

En realitat, les fotografies borroses són una especialitat habitual del estudis d’opinió del CEO. Pràcticament tots els mitjans, quan difonen els resultats de les enquestes fetes per encàrrec d’aquest organisme oficial depenent de la Generalitat de Catalunya, ho fan agafant els titulars oferts pel mateix CEO però sense entrar a les dades que serveixen per retratar els enquestats: les seves idees polítiques, la seva identificació amb Catalunya i Espanya, els mitjans de comunicació amb els quals s’informen i, especialment, la seva llengua habitual, on es constata que acostuma a haver-hi majoria d’enquestats catalanoparlants. I aquí és quan la foto es comença a fer borrosa.

Per exemple, revisant les respostes a la primera entrega del 2018 del Baròmetre del CEO, es pot veure que dels 1.500 enquestats, 1.117 acostumen a veure els informatius de la tele. D’aquests, 504 (45.1%) ho fan per mitjà de TV3. Una xifra que no coincideix gaire amb el 32,5 % d’audiència màxima dels telenotícies de la cadena pública de la Generalitat en aquell mateix període. A la xifra de TV3 cal afegir-hi els 66 (5,5%) enquestats que diuen fer-ho amb el canal de notícies de TV3, el 3/24 . Els informatius de les dues cadenes espanyoles més vistes (TVE1 i La Sexta) tenen cadascun 118 (10,5%) espectadors, en total un 21%. Per tant, les xifres no quadren.