El director de TV3, Vicent Sanchis, haurà de donar explicacions aquesta setmana al Parlament per la seva operació de blanqueig de la imatge de Jordi Pujol que ha denunciat l'oposició. Sanchis ha de comparèixer a la Comissió de Control de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) aquest divendres i aquesta qüestió ocuparà bona part de les preguntes a les quals haurà de respondre.

La seva compareixença, juntament amb la de la presidenta en funcions de la CCMA, Núria Llorach, i del director de Catalunya Ràdio, Saül Gordillo, es produirà pocs dies després que el Ple del Parlament aprovés una resolució denunciant els esforços de TV3 per recuperar Jordi Pujol de forma amable en dos documentals emesos les darreres setmanes.

La televisió pública de la Generalitat ha emès dos documentals en els quals Jordi Pujol intervenia per parlar del 25è aniversari de l’acampada d’ONGD, que demanava que les administracions dediquessin el 0,7% del PIB a la cooperació internacional, i de la història dels Mossos d’Esquadra. En el primer cas, el documental va ser un “obsequi” del Fons Català de Cooperació Internacional. El segon va costar 70.056 euros.

El Parlament de Catalunya ja va aprovar darrerament una resolució denunciant aquesta campanya de neteja de la imatge de Jordi Pujol a TV3. Tots els grups parlamentaris van votar a favor de la resolució llevat de JxCat, que es va abstenir.

El documental Objectiu 0,7% el va emetre el programa 30 minuts de TV3 el 12 de gener i va provocar un gran enrenou polític, després que des de les xarxes socials del programa es digués que Pujol “trenca un llarg silenci mediàtic” per participar-hi. El Comitè d’Empresa de TV3, el Consell Professional d’Informatius i el Consell Professional de Programes de la CCMA van demanar explicacions a Vicent Sanchis. El director de TV3 i el director de 30 minuts es van justificar adduint que era una producció aliena i que, per tant, no era responsabilitat seva que hi intervingués Pujol.

Objectiu 0,7% el va encarregar el Fons Català de Cooperació al Desenvolupament a la productora Som Batabat, que forma part del grup cooperatiu SOM, que dirigeix Oriol Soler, un dels cervells del procés independentista. Fa uns dies apareixia a la web de la transparència de la CCMA que el contracte entre la ­CCMA i el grup SOM es va fer a través de la societat Sàpiens SCCL, i que formava part d’un acord marc de quatre anys de durada.

El reportatge té data del 20 de gener, vuit dies després de l’emissió, i es descriu com a “Altres intervencions sense contraprestació, cessió gratuïta d’Objectiu 0,7%”. Cinc setmanes abans, la CCMA i Sàpiens ­SCCL havien signat un altre contracte, en aquest cas valorat en 12.000 euros per a l’adquisició indefinida dels drets d’antena del documental Mal de canya, fet també per Som Batabat. Aquesta productora és la que va realitzar per encàrrec d’Òmnium Cultural el polèmic vídeo Help Catalonia, save Europe, que comparava la protesta independentista amb la revolta a Ucraïna.

El 4 de febrer, TV3 va emetre Mossos, llums i ombres al programa Sense ficció. En aquesta ocasió, la presència de Pujol es va amagar, fins i tot, a les altres persones entrevistades. L’exdiputat de la CUP, David Fernández, es va queixar i va aconseguir que al final de l’emissió s’inclogués el text “Alguns entrevistats han manifestat la seva disconformitat i malestar després de conèixer la participació de Jordi Pujol en aquest documental”. Aquest documental el va fer Incís Films, autora d’Un procés dins del procés, emès també per Sense ficció, que tractava del patiment psicològic dels familiars dels presos independentistes. Incís Films té d’administrador Guillem Carol.