Catalunya Ràdio i TV3 han continuat sent una gran font d’ingressos per als empresaris de la comunicació i periodistes que sintonitzen amb la filosofia independentista que impregna des de fa anys la ràdio i la televisió dependents de la Generalitat. L’arribada de Saül Gordillo i Vicent Sanchis a la direcció de la ràdio i la televisió pública catalanes ha mantingut funcionant a bon ritme la repartidora i, en alguns casos, l’ha potenciat. Les dades recollides al portal de transparència de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) així ho demostren, tot i les imprecisions que s’hi detecten.

Dos dels programes que més agraden els seguidors independentistes de TV3 –Està passantPreguntes freqüents. FAQS– costen veritables fortunes. Està passant el va encarregar TV3 a la productora Minoria Absoluta, propietat del periodista Toni Soler. El 2 de febrer, TV3 va firmar un contracte amb Minoria Absoluta pel qual li pagava 85.000 euros per la realització de set programes. Onze dies després en van signar un altre pel qual la productora es comprometia a realitzar 104 programes més a canvi de 850.000 euros i el 25 de juliol rebia 1,6 milions per 196 entregues més. Total, Està passant es va endur uns 2,4 milions d’euros de l’erari públic el 2018.

 L’any passat, TV3 va pagar a Minoria Absoluta sis milions d’euros, la meitat dels quals per la producció del programa d’humor Polònia. El setembre passat també li va comprar per 60.000 euros el documental La gent de l’escala, una exaltació de les persones que van anar a votar al referèndum de l’1 d’octubre del 2017. També li va pagar 60.000 euros per la cessió dels locals que Minoria Absoluta té al polígon Padrosa de L’Hospitalet i 9.000 més per drets d’imatges emeses al Polònia. Toni Soler no dissimula el seu independentisme i l’exhibeix tant als articles que publica a diversos mitjans, com el diari Ara, com a les xarxes socials o en els programes i documentals que ven a TV3.

L’altre programa que promou obertament la passió independentista és Preguntes freqüents. FAQS. A alguns analistes de la política i la comunicació a Catalunya els sorprèn que un producte tan clarament marcat ideològicament hagi sortit de la factoria d’El Terrat, la productora que dirigeix Andreu Buenafuente, que sempre ha optat per la discreció en el debat sobre el procés independentista de Catalunya. Quina productora es resistiria, però, a ingressar els 2,4 milions d’euros que ha rebut per fer-se càrrec d’aquest programa? La línia ideològica i els convidats de FAQS la marquen el seu director, Tian Riba, i el subdirector, Pere Mas

FAQS i Està passant es van estrenar a TV3 el setembre del 2017, mig any després que Vicent Sanchis assumís la direcció de la cadena televisiva autonòmica, tot i que el Parlament va reprovar el seu nomenament. Són dos fills televisius dels quals n’està molt orgullós. Mentre que a Està passant l’ideari independentista el posen de manifest els seus presentadors, a FAQS aquesta funció queda reservada a col·laboradors fixos com Pilar Rahola, Maiol Roger o Quico Sallés. Tot i això, Laura Rosel, que va presentar el programa uns mesos, se sumava sovint al cor independentista i no va dubtar a sortir en directe amb una samarreta amb la imatge de l’expresident Carles Puigdemont o a entossudir-se a parlar en català a l’alcalde de la ciutat colombiana de Medellín, que no entenia res del que li deia. Rosel va ser substituïda per Cristina Puig fa unes setmanes i tot apunta que va ser ERC qui va moure els fils per substituir una presentadora massa decantada ideològicament.

Una altra de les productores mimades per TV3 és Mediapro, de la qual Jaume Roures n’és el màxim responsable, juntament amb Tatxo Benet. Mediapro ha produït, per pròpia voluntat o per encàrrec de la direcció de la televisió autonòmica, els documentals Les clavegueres d’Interior o 1-O, per reblar el clau de l’èpica i l’argumentari independentista. TV3 li va pagar 40.000 euros per cada un. El foraster, presentat per una altra veu mediàtica de l’independentisme com és Quim Masferrer, ha suposat un contracte de prop d’un milió d’euros per a la seva productora, Brutalmedia, de la qual Raimon Masllorens n’és el productor executiu.

Catalunya Ràdio no pot oferir contractes tan saborosos com els encàrrecs que pot fer TV3, però també rega de forma abundant les butxaques dels tertulians i col·laboradors que se sumen a la causa de l’estelada. Les tarifes dels tertulians s’han rebaixat una mica els darrers mesos però continuen donant alegries a molts periodistes del règim. 

Les tertúlies, una mina d’or per als periodistes i mitjans independentistes
José Antich és qui millor representa la vinculació entre les tertúlies de TV3 i Catalunya Ràdio i els premis als periodistes i mitjans de comunicació afins a la causa independentista. Després de ser despatxat de La Vanguardia, Antich va crear el digital El Nacional gràcies al suport directe del govern de la Generalitat i alguns dels seus col·laboradors tenen sobresous gràcies a les tertúlies dels mitjans públics catalans. Ell mateix va ingressar prop de 12.000 euros l’any passat per les seves col·laboracions a El matí de Catalunya Ràdio i al Més 324 de TV3. En alguna ocasió es deu haver creuat als passadissos de l’emissora  amb el seu germà Xavier Antich, que va rebre prop de 5.000 euros el 2008 per participar al mateix programa.

Al portal de transparència de la CCMA només hi consten els 48.300 euros cobrats per Pilar Rahola per les seves intervencions a Tot es mou. El que cobra per participar al FAQS ho saben ella i els gestors d’El Terrat. El mateix passa amb el periodista Quico Sallés.
El fotoperiodista Jordi Borràs és un altre dels tertulians que més diners ha ingressat per aquest sistema: prop de 9.000 euros per Tot es mou i El matí de Catalunya Ràdio. Joan Maria Clavaguera ha obtingut 7.070 euros per Més 324 i Catalunya Vespre, Albano Dante Fachin 6.250 per Tot es mou, Esther Vivas, 5.540 per El matí de Catalunya Ràdio i Més 324 i Eduard Voltas, 5.000 per Més 324

La “llepadeta” d’Empar Moliner a Gordillo
Empar Moliner no és periodista, però fa molts anys que es mou pels mitjans de comunicació. De Catalunya Ràdio i TV3 ha cobrat 271.900 euros en els darrers quatre anys, segons les dades incloses al portal de transparència de la Generalitat. El 2018 va ingressar 74.400 euros repartits entre confecció d’escaletes, textos o guions: per  intervencions com a especialista crítica en el programa Catalunya migdia (27.600), per intervencions com a especialista en actualitat al programa Tot es mou (40.200) i per l’encàrrec per a la direcció i presentació del programa Tast vertical l’estiu a Catalunya Ràdio (6.600).

Aquests ingressos saborosos potser expliquen la desimboltura amb què Moliner va reaccionar després que Saül Gordillo anunciés, al Parlament de Catalunya, que Catalunya Ràdio, l’emissora que dirigeix, havia obtingut uns bons resultats d’audiència en l’últim estudi realitzat. En directe va dir que Gordillo es mereixia una “llepadeta”, expressió que va provocar fortes crítiques a la redacció de l’emissora.
Fa uns dies rebia crítiques per la seva participació en un acte d’ERC, en què va posar la veu d’Oriol Junqueras mentre el president del partit apareixia mitjançant un holograma. El Consell Professional de Catalunya Ràdio va considerar que “tothom és lliure de posicionar-se políticament però que, en el seu cas, no és una tertuliana més del Catalunya migdia i, per tant, es corre el risc que es confonguin els seus posicionaments amb la línia editorial del programa”. La direcció d’informatius de Catalunya Ràdio va justificar la intervenció d’Empar Moliner dient que només és una tertuliana més. Continua fent i cobrant igual que sempre.