El Govern municipal de Barcelona que encapçala l’alcalde Jaume Collboni ha començat a desplegar el pacte pressupostari tancat amb el grup municipal d’Esquerra Republicana (ERC) amb una mesura clau per a la sostenibilitat urbana: una inversió de 10 milions d’euros destinada a ajudes per a la rehabilitació i millora energètica dels habitatges de la ciutat. Aquesta partida és el primer pas d’un ambiciós acord que preveu injectar fins a 50 milions d’euros en la recuperació del parc immobiliari barceloní.
Les ajudes van dirigides a persones propietàries que vulguin millorar l’eficiència energètica del seu domicili. Concretament, els sol·licitants podran rebre un màxim de 6.000 euros del total de la inversió que facin a l’habitatge i sempre que el cost de l’obra sigui, com a mínim, de 1.000 euros.
L’eficiència energètica s’aconsegueix modificant els tancaments, renovant finestres o substituint els sistemes de climatització fòssils per d’altres que utilitzin les energies renovables o biomassa. Ara bé, per poder sol·licitar l’ajut, cal que l’habitatge en qüestió sigui el domicili habitual i permanent de les persones propietàries, usufructuàries o arrendatàries en el moment de presentar la sol·licitud.
Dues convocatòries per a 2.000 llars
Els 10 milions d’euros en ajuts s’adjudicaran a través de dues convocatòries: la primera, que ja està en marxa i es tancarà al mes de juny, es finança amb fons Next Generation i dotacions municipals; la segona, s’engegarà immediatament després i tindrà un pressupost de 6 milions d’euros, finançada íntegrament pel consistori barceloní.
Segons les previsions, aquestes ajudes permetran actuar sobre uns 2.000 habitatges. A més de l’impacte ambiental, es calcula un fort efecte multiplicador en l’economia local: per cada euro públic invertit, es preveu que es mobilitzin 3,33 euros en el sector de les reformes i millores d’habitatges.
Consens contra l’especulació
El quart tinent d’alcaldia d’Economia i Habitatge, Jordi Valls, ha subratllat que l’objectiu és donar «continuïtat en el temps» a les polítiques públiques de rehabilitació d’habitatges per «contrarestar els efectes del canvi climàtic, al mateix temps que s’afavoreix que els pisos se segueixin fent servir per viure-hi».
Per la seva banda, Elisenda Alamany, presidenta del grup d’ERC, ha defensat la intervenció pública com un dic de contenció: «O hi ha un impuls públic a la rehabilitació o deixem la rehabilitació en mans de l’especulació, que expulsarà els barcelonins de la nostra ciutat. I davant d’això, hi hem de donar resposta».
Aquest nou impuls a la rehabilitació d’habitatges se suma a la feina que s’ha fet fins ara, des que el febrer del 2025 es va posar en marxa el programa per a la millora energètica d’habitatges amb fons europeus. En total, ja s’han assignat ajudes a més de 8.600 habitatges per un valor total de 124,8 milions d’euros.

