Site icon El Triangle

Les entitats alerten perquè s’actualitzi la cartera de serveis per atendre menors

Compareixença de representants de les entitats d'atenció a infants i adolescents a la comissió d'investigació sobre la DGAIA (ACN)

Les entitats socials han comparegut aquest dilluns a la comissió d’investigació del Parlament sobre l’activitat de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) amb un discurs reivindicatiu del seu paper en el sistema de protecció a infants i adolescents.

“El sistema no hauria resistit sense la resposta del tercer sector. Hauria col·lapsat”, ha afirmat Elisenda Xifre, de la Federació d’Entitats d’Atenció i Educació a la Infància i l’Adolescència (FEDAIA).

En la seva intervenció, ha reclamat un “finançament estable”, entre altres peticions, per “garantir la transparència” en els recursos públics. Jordi Pascual, director de la Fundació Resilis, també ha defensat que cal un “sistema transparent i just de tarifes”, i ha avisat que l’actualització de la cartera de serveis és “urgent”.

Elisenda Xifre ha alertat d’una “situació d’emergència social” a Catalunya que afecta els drets i les oportunitats de milers d’infants i adolescents, i ha denunciat un “infrafinançament estructural”. Segons ha indicat, la col·laboració entre l’administració i el tercer sector és essencial per millorar el sistema de protecció.

La representant de la FEDAIA ha assenyalat, a més, que la falta de continuïtat en les posicions de lideratge ha dificultat les transformacions en el sistema de protecció de menors, i ha subratllat que calen canvis profunds i efectius per millorar-lo.

Tant Xifre com Pascual han coincidit en la necessitat de desinstitucionalitzar els infants i adolescents, amb una aposta per l’atenció comunitària. Pascual, que ha lamentat que el tercer sector hagi pagat un preu molt alt per aquesta situació, ha proposat un increment del 30% per a les tarifes del 2026 per evitar la precarització.

En relació amb les irregularitats, Pascual ha assenyalat que les investigacions encara no s’han judicialitzat, mentre que Josefa Arqué, de la Fundació Mercè Fontanilles, ha destacat que els contractes d’emergència van permetre atendre els menors de manera adequada, amb garanties jurídiques.

Exit mobile version
Aneu a la barra d'eines