La Comissió Europea ha ampliat el perímetre de zona infectada per a la pesta porcina africana fins a 91 municipis. Brussel·les ha publicat aquest dijous el llistat de poblacions on fins al pròxim 28 de febrer s’hauran d’aplicar “mesures d’emergència provisionals” per contenir la malaltia i ressalta que, tot i pertànyer a la demarcació de Barcelona, no hi apareix Osona. Tampoc hi ha el Segrià (Lleida).
A diferència de la Generalitat, que havia fixat el perímetre en 76 municipis, la Comissió no distingeix entre zona infectada i zona de vigilància, i detalla que les mesures de control s’hauran d’aplicar en 23 municipis del Vallès Occidental, 20 del Vallès Oriental, 27 del Baix Llobregat, 5 del Barcelonès, 10 del Maresme, 2 de l’Alt Penedès, 2 de l’Anoia i 2 del Bages.
L’extensió se situa sobretot al Vallès Oriental, amb la inclusió al perímetre de l’Ametlla del Vallès, la Llagosta, Mollet del Vallès; i al Baix Llobregat amb Martorell, Sant Just Desvern, Collbató, Cornellà de Llobregat i Viladecans. També s’amplia la zona infectada al Vallès Occidental, en concret a Sant Feliu de Codines i Sant Fost de Campsentelles. La Comissió també afegeix Cabrils, Òrrius, Premià de Dalt i Premià de Mar com a nous municipis del Maresme de l’espai restringit per PPA.
D’altra banda, manté les restriccions a municipis que ja havia assenyalat la Generalitat entre els quals hi ha Barcelona, Badalona, l’Hospitalet de Llobregat, Granollers, Sabadell, Terrassa, Santa Perpètua de Mogoda, Montcada i Reixac, Cerdanyola del Vallès, Sant Cugat del Vallès, Rubí, Castellbisbal, Olesa de Montserrat, Sant Boi de Llobregat, Gelida i Sant Llorenç d’Hortons, Masquefa, Castellbell i el Vilar, Mura i Rellinars, entre altres.
La decisió que la Comissió Europea ha fet pública aquest dijous limita des de quines zones no es pot exportar cap a altres països europeus i pot afectar el tipus de regionalització que apliquin tercers països. Regionalitzar al màxim possible la zona infectada era una de les peticions del sector porcí, que veu limitades les vendes a l’exterior pel brot de la malaltia.
La “gran majoria” de senglars morts, “negatius” en pesta porcina
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació del Govern català, Òscar Ordeig, ha assegurat aquest dijous que la “gran majoria” dels 50 exemplars de porcs senglars morts trobats en el radi de 20 quilòmetres d’afectació de la pesta porcina africana han donat negatiu en la malaltia. En una entrevista a La 2 Cat, el conseller ha defensat que és “normal” trobar animals sense vida i ha vaticinat “més positius”.
Ordeig també ha avançat que en la reunió amb les principals empreses exportadores de porcí d’aquest mateix dijous els demanarà “minimitzar l’impacte en l’ocupació”, després que el grup Jorge anunciés que prescindirà de 300 treballadors. El conseller ha dit que “intentaran” que les restriccions a la zona durin “el mínim possible”, però que les mantindran “mentre sigui imprescindible”.
S’intensifica la vigilància
Els cossos desplegats a Catalunya per vigilar el radi de 20 quilòmetres afectat per la pesta porcina intensifiquen les tasques a l’espera de rebre el permís per capturar senglars. Agents Rurals, les Agrupacions de Defensa Forestal (ADF) i la Unitat Militar d’Emergències (UME), entre altres, pentinen la zona a peu a través de geolocalització amb telèfons mòbils, amb unitats canines i drons.
En total són més de 400 efectius, comptant policies locals, Mossos i Bombers, que treballen no només per trobar animals, sinó també per evitar la seva mobilitat i per desinfectar camins rurals. Els Agents Rurals asseguren que la resposta ciutadana ha estat molt bona i, en general, ha baixat la circulació de persones en l’entorn natural afectat, tot i que asseguren que encara hi ha persones que se salten la prohibició.

