El pare de Joan Carles I, el comte de Barcelona, Joan de Borbó, li va recomanar que no ho fes mai. Però l’emèrit ha decidit ignorar aquell consell i publicar Reconciliació, unes memòries de 500 pàgines que sortiran a la llum en els pròxims mesos a través de l’editorial francesa Stock, filial d’Hachette.
L’advertiment del seu pare va ser clar: “Els secrets dels reis s’han de guardar a pany i forrellat”. No obstant això, l’emèrit ha optat per escriure el seu relat personal per defensar la seva figura davant les polèmiques que han marcat els darrers anys del seu regnat i el seu exili a Abu Dhabi. L’objectiu, segons fonts pròximes al monarca, és “donar la seva versió” sobre qüestions clau del seu regnat i, sobretot, sobre les controvèrsies que han sacsejat la monarquia espanyola.
El llibre no és estrictament una autobiografia cronològica, sinó un text amb reflexions i records personals, escrit amb l’ajuda de diversos col·laboradors i un periodista que ha fet d’editor fantasma. Aquesta estratègia editorial ha estat dissenyada per preservar un to equilibrat i defensiu, però també per presentar una imatge més humana de Joan Carles I, molt diferent de la que han projectat els titulars dels últims anys.
Amb aquest moviment, el rei emèrit pretén reconciliar-se amb la història i amb l’opinió pública. Però, en fer-ho, també ha trencat un tabú dins la Casa Reial: fer públic allò que, fins ara, només es murmurava entre els murs del palau.