La síndica de Greuges, Esther Giménez-Salinas, ha defensat la intervenció judicial en el moment de decidir treure la tutela d’un menor a una família i ha insistit que el seu ingrés en un centre residencial “ha de ser l’últim recurs”. De fet, en una entrevista al 324, ha apostat per “prohibir per llei” que els menors de sis anys vagin a un centre i ha exigit potenciar més altres opcions, com les famílies d’acollida.
Salinas ha considerat que s’ha de treballar més la prevenció, especialment en aquells casos en què no hi ha una situació dolosa o delictiva, sinó que són temes relacionats, per exemple, amb la pobresa. Segons ella, el sistema actual “no és garantista”.
Així mateix, ha insistit que no pot entendre com en la pràctica no s’ha canviat en els darrers 40 anys, ja que ha assegurat que hi ha unanimitat a l’hora de defensar que els menors no haurien de passar tants anys als centres.
La síndica ha defensat que la prioritat principal de l’administració ha de ser que els infants no creixin en centres de menors i que, en el cas que sigui necessari el seu ingrés, s’hi estiguin el menor temps possible.
Segons ha apuntat Giménez-Salinas, en un 50% dels casos el desemparament es produeix per una negligència, i ha defensat que sobre aquestes negligències es pot treballar. “Només en una situació extrema has d’acudir al recurs institucional, i de manera temporal”, ha manifestat.
En canvi, ha lamentat que “només un 16% tornen amb les famílies d’origen“, situació que considera un “fracàs” del sistema”. Giménez-Salinas ha assenyalat que els infants s’estan de mitjana entre quatre i cinc anys en aquests centres, un període clau en el creixement del menor.
A més, ha afegit que es calcula que hi ha un miler d’adolescents que s’escapoleixen dels centres cada any, joves que estan en situacions “molt vulnerables” i en risc de caure en xarxes, per exemple, de pederastes.
D’altra banda, ha posat sobre la taula les condicions dels treballadors, especialment els que s’encarreguen dels més petits, sobre els que ha plantejat que no poden viure tenint un educador diferent en cada etapa del dia i de la setmana. Per tot plegat, ha afirmat que no s’hauria de permetre que els menors de sis anys anessin a centres.