L’expresident del govern central, José Luis Rodríguez Zapatero, s’ha mostrat partidari de fer una “contraoferta” feminista als homes joves per així frenar el “postmasclisme” de la ultradreta. “S’ha de combatre aquest discurs polític. I la millor manera és impulsar una contraoferta pedagògica que faci veure, atregui i sedueixi els joves de que la millor manera de ser home és ser feminista”, ha volgut deixar clar Zapatero en la seva intervenció a l’Escola Feminista Dolors Renau del PSC, amb motiu del 20è aniversari de la primera llei contra la violència de gènere.
En paral·lel, l’expresident espanyol s’ha referit breument a l’actualitat i ha retret a l’oposició de Pedro Sánchez que només es dediqui a “posar problemes i xinxetes”. Fent un símil ciclista, Zapatero ha comparat Sánchez amb el portador del mallot groc que supera totes les dificultats -els ports del Tourmalet, l’Aubisque o l’Alpe d’Huez- davant d’uns rivals que “no busquen ser millors que ell ni córrer més, sinó de posar només entrebancs”. “Estan tots esperant a veure si cau i no pot aprovar la llei. I veuen com sempre se’n surt i arriba primer”, ha ironitzat.
Zapatero ha centrat gran part del seus discurs a recordar l’efemèride dels 20 anys de l’aprovació de la llei contra la violència de gènere a Espanya. “La llei és fruit d’una convicció sociopolítica”, ha afirmat. També ha recordat que l’any 2004 els discursos masclistes o antifeministes eren “menyspreats”.”També és veritat que no hi havia xarxes socials, que ara són decisives i amplifiquen la transmissió del missatge masclista que enarbora l’extrema dreta”, ha reconegut.
L’expresident socialista, seguint amb aquest tema, ha posat la mirada en l’exemple dels Estats Units. “Són el paradigma polític del rearmament masclista. A vegades em pregunto si el que passa als EUA és real”, s’ha qüestionat en veu alta Zapatero, que ha posat sobre la taula el possible nomenament d’un ministre de Sanitat antivacunes o que Elon Musk, l’home més ric del món, sigui l’encarregat de retallar la despesa pública.
Recuperar el “discurs unitari” al moviment feminista
“Si es fa bé tindrem la capacitat d’arribar als joves i adolescents i, fins tot, de convèncer Santiago Abascal”, ha ironitzat Zapaero, que també s’ha referit a les diferències actuals en el moviment feminista. “Caldria recuperar el consens que hi va haver amb temes com la llei contra la violència de gènere o l’avortament”, ha apuntat. Alhora, l’exdirigent s’ha mostrat convençut que hi ha hagut un distanciament de postures amb aspectes com la llei trans, la prostitució o els ventres de lloguer. “Cal recuperar la unanimitat de discurs al moviment feminista. Però primer caldria fer-ho dins el PSOE”, ha etzibat l’expresident espanyol.

