Els mitjans russos que van fer costat al procés asseguren que la matança de civils a Butxa la van fer nazis ucraïnesos

‘Russia Today’ i ‘Komsomolskaia Pravda’ difonen la tesi del seu ambaixador a l’ONU que es tracta d’un muntatge per desprestigiar les tropes de Putin

Russia Today i Komsomolskaia Pravda, dos dels mitjans russos que més suport i canxa van donar al procés independentista català van donar a l’ex-president de la Generalitat Carles Puigdemont, neguen la implicació de l’exèrcit del seu país en la matança de civils a la població de Butxa i en responsabilitzen a grups nazis i a les forces armades ucraïneses. Komsomolskaia Pravda titulava el passat dilluns que “Els civils de Butxa van ser afusellats pels nazis” i l’endemà destacava que “Els bloggers han trobat una altra prova irrefutable que van ser les forces ucraïneses les que van organitzar el genocidi a Butxa”. El passat diumenge, Russia Today citava el politòleg basc José Antonio Egido per titular “Un sociòleg compara les imatges de Butxa amb la manipulació mediàtica a Timisoara durant la revolució romanesa del 1989”, i l’endemà insistia en què “es fabriquen històries de suposats crims de militars russos, mentre són les tropes de Kiev les que en realitat cometen atrocitats”.

Josep Lluís Alay, director de l’Oficina de Carles Puigdemont, va visitar el 2019 la seu de Komsomolskaia Pravda a Moscou per aconseguir que tractés bé la seva causa independentista i es va retratar en una sala del diari amb un retrat de Vladimir Putin al darrere. Aquesta foto, publicada per El Confidencial, encapçalava el perfil de Twitter d’Alay. Quan la va difondre aquest mitjà digital, el director de l’Oficina de Puigdemont la va substituir per una altra amb les vistes d’un ramat d’ovelles. Komsomolskaia Pravda va publicar el 21 de gener del 2019 una entrevista amb Puigdemont en la qual va afirmar que “la Barcelona independent també serà amiga de Moscou”. Pocs dies després, aquest diari proposava que Rússia fes de mediadora entre Catalunya i Espanya per resoldre el contenciós independentista. El 26 d’octubre d’aquell any va publicar un article de Puigdemont amb aquest titular: “La Unió Europea permet que la policia d’un dels seus estats membres faci ús de la violència contra els ciutadans”.

El canal de televisió Russia Today és el mitjà rus que més entrevistes a Puigdemont ha emès des de que va fugir a Bèlgica el 2017. N’hi ha fet tres. El 16 de novembre d’aquell any el va entrevistar l’ex-primer ministre escocès Alex Salmond en un programa que no va tenir massa continuïtat. El 12 de desembre ho va fer l’ex-president de l’Equador Rafael Correa i el 20 de març del 2021 l’entrevistador va ser el periodista de Russia Today Afshin Rattansi. En aquesta darrera entrevista, Puigdemont va afirmar que “la nostra crisi és una crisis europea. És una amenaça per una de les bases de la democràcia europea que és la protecció dels drets fonamentals”. Ara, la Unió Europea ha bloquejat el canal de youtube a través del qual Russia Today emet la seva programació i no es poden recuperar, per tant, les entrevistes que li van fer a l’ex-president de la Generalitat.

Mentre nombrosos periodistes ucraïnesos i de diversos països confirmen la responsabilitat de les tropes russes en la matança de civils a Butxa, Komsomolskaia Pravda i Russia Today insisteixen que es tracta d’un muntatge per desprestigiar l’exèrcit rus i Vladimir Putin, que és qui va ordenar la invasió i el bombardeig d’Ucraïna. Tots dos continuen evitant l’ús de la paraula “guerra” per referir-s’hi i parlen d’una “operació militar especial”.

Facebook
Twitter
WhatsApp

avui destaquem

Deixa un comentari

Notícies més llegides

 

Desactiva tu adbloker en nuestra web para disfrutar el contenido

  1. Pulsa el icono del adblocker
  2. Selecciona “No actuar en páginas de este sitio web” (o similar). También puedes pulsar el botón “Activado para este sitio” o “Pausar adblocker”.
  3. Pulsa el botón refrescar de tu navegador para ver el contenido completo.