La tardor del 2017 la premsa russa es va bolcar amb Puigdemont i el procés

L’ex-president de la Generalitat va ser mimat per ‘Russia Today’, ‘Komsomolskaia Pravda’, ‘Sputnik TV’, ‘Rossiya 24’, ‘Izvéstia’ i ‘1prime.ru’, entre molts altres mitjans de comunicació

Imatges de Carles Puigdemont als mitjans de comunicació russos 'Izvéstia', '1prime.ru', 'Russia Today', 'Rossiya 24' i 'Komsomolskaia Pravda', la tardor de 2017

Molts mitjans de comunicació russos van fer una àmplia cobertura del procés independentista a Catalunya i del paper que hi va jugar l’ex-president de la Generalitat Carles Puigdemont la tardor del 2017. Molts d’aquests mitjans van mostrar el seu suport a aquest procés a partir de nombroses informacions, entrevistes al propi Puigdemont i la difusió de les seves rodes de premsa i intervencions públiques. Russia Today, Komsomolskaia Pravda, Sputnik TV, Rossiya 24, Izvestia o 1prime.ru, mitjans que van participar en aquesta campanya de suport mediàtic al procés independentista, s’han convertit els darrers temps en propagandistes de la invasió russa d’Ucraïna i el bombardeig de les seves principals ciutats.

Un bon grapat de periodistes russos i corresponsals de mitjans de comunicació del país presidit per Vladimir Putin van informar a fons dels esdeveniments relacionats amb la celebració del referèndum independentista de l’1 d’octubre i de les seves repercussions posteriors. Aquest seguiment exhaustiu es va mantenir durant unes quantes setmanes després de la fugida de Puigdemont i alguns dels seus consellers a l’estranger després de la declaració d’independència. L’octubre i el novembre van anar plens d’informacions sobre les activitats de l’ex-president de la Generalitat.

Un dia abans de la declaració d’independència, el diari Izvéstia, al seu apartat “Separació de Catalunya d’Espanya”, queia en la trampa d’informar que Puigdemont convocaria eleccions avançades al Parlament de Catalunya, error en què van caure també molts mitjans catalans. L’endemà d’aquesta declaració, 1prime.ru, agència de notícies del grup Russia Today, bloquejat per la Unió Europea després de la invasió russa d’Ucraïna, titulava “Puigdemont: Catalunya seguirà treballant per construir un país lliure”. Komsomolskaia Pravda portava als seus titulars del 31 d’octubre que “El líder de Catalunya a Brussel·les ha dit que ara la reconciliació de Madrid i els partidaris de la independència és impossible”. És en aquest diari on Puigdemont va fer unes declaracions, el 21 de gener del 2019, assegurant que “La Barcelona independent també serà amiga de Moscou”.

L’11 de novembre, el canal de televisió Rossiya 24 informava de la manifestació que es va fer a Barcelona per demanar la llibertat dels Jordis i  va incloure en el reportatge unes declaracions de Puigdemont a TV3. Dos anys després, era entrevistat en aquesta emissora i el cap de la seva oficina, Josep Lluís Alay, ho esbombava amb un missatge de Twitter on deia que era “el programa televisiu amb més audiència de Rússia” i que hi havia parlat “del conflicte català, Europa i Rússia”. Un usuari de Twitter es queixava, en el fil de l’anunci d’Alay, que els mitjans de comunicació europeus ignoraven Puigdemont mentre que “al Rossiya 24 en parlaven cada dia” i “al Pravda li feien reportatges a ell i a la seva dona”.

El 16 de novembre, Russia Today emetia una llarga entrevista que l’ex-primer ministre escocès Alex Salmond li va fer a Puigdemont en un programa que no va tenir massa continuïtat. La cadena de televisió Sputnik TV va informar a bastament sobre el procés independentista aquells mesos de tensió política i social. El seu canal de notícies en espanyol, Mundo.sputniknews.com, ha mantingut calenta aquesta informació fins fa uns dies, quan els canals informatius de Sputnik han estat bloquejats també per la Unió Europea. L’any passat va publicar 150 notícies amb l’actual president de JxCat com a protagonista.

Carles Puigdemont i el procés independentista català han desaparegut de les notícies dels mitjans de comunicació russos. La immensa majoria estan bolcats en fer propaganda de la campanya militar llençada per Putin contra Ucraïna.

Facebook
Twitter
WhatsApp

avui destaquem

Deixa un comentari

NOTES ESPECIALS

Notícies més llegides