Sense títol
El personatge
Descobreix Enric Duran, el 'Robin dels bancs', en aquesta entrevista
NOTÍCIA COMPLETA
02/08/2010
Sense títol
Els nostres veïns d’Aragó
Bienve Moya
Antropòleg
Al cap de poques setmanes de la reunió a Saragossa on sembla que finalment el Govern espanyol hagi optat per endegar la línia del corredor mediterrani, i abans que comencem a veure’n els fruits, que calculo que van per llarg. Hi ha qui diu que ara fóra hora de dipositar al bisbat de Barbastre els tresors romànics de les esglésies que antigament pertanyeren al bisbat de Lleida. Opinen així, i potser tenen raó, però no informen que la llarga mà de l’Opus més negre i anticatalà pot ser darrere el bisbat de Barbastre (com ja hi és en algun de català).

També hi ha gent que diu que ara caldria agrair a Marcel·lí Iglesias que, d’una manera o d’una altra, s’hagi reconegut el català com a llengua d’Aragó, encara que sense especificar-ne el nom. També hi ha qui recorda que amb Aragó encara tenim una causa comuna, el riu i l’aigua. I d’altres també hi afegeixen que existeix el tema de l’Euroregió, d’on Aragó s’ha despenjat. En aquesta línia de voluntat d’entesa hi ha qui, com el director de cine Bigas Luna, se’n van a Saragossa a donar nova vida al Plata, un dels pocs cabarets que deuen quedar de la vie canaille, a l’espanyola. Hi ha gent que diu, ara, que ja és hora de contemplar Aragó com un possible partenaire en els afers de geopolítica econòmica que interessen a Catalunya.

Que la via del corredor mediterrani acceptat finalment (de moment) per França i per Espanya no faci d’aquest territori veí una terra de ningú, un no man’s land per als catalans metropolitans. Perquè sectors, sobretot establerts a Barcelona, com el senyor alcalde d’aquesta ciutat i les seves comparses, quan pensen en Aragó, només hi veuen una autopista que travessa Las Hurdes (ai, no!, els Monegres, es corregeixen amb rialla de conill) i es pregunten: què se’ns hi ha perdut, a Aragó? Opinen.

Hi afegirem que als senyors Hereus i als seus conciutadans l’Ebre també els cau molt lluny (més que París) i que creuen que només és la ratlla on comença, segons ells, un inhòspit no man’s land que no s’acaba fins a Madrid. Ignoren, d’ignorància voluntària, que més enllà del riu la vida encara continua, que encara hi ha la Sénia; i més lluny, però enganxadeta a la Sénia, tot València. Potser per raons com aquestes els senyors Hereus de Barcelona–sempre tan atents als seus imaginats interessos de país–, per treure faves d’olla, s’inventen sense més ni més uns jocs d’hivern, que els nostres veïns, i possibles futurs còmplices en projectes de més llarg abast que aquests jocs, ja fa temps que reclamen.

Potser per raons com aquestes caldria considerar, no sé si agrair, perquè la llei ha quedat un pèl curta, però sí reconèixer al senyor Marcel·lí Iglesias, president d’Aragó i de llengua materna catalanooccidental, l’esforç que hagi pogut fer. Potser per raons com aquesta, i encara que pel mig és molt possible, com ja hem suggerit, que hi hagi les mans negres de l’Obra, caldria trobar una bona solució per als tresors de les esglésies de l’antiga part aragonesa de la diòcesi de Lleida.

Potser per raons com aquestes, la problemàtica de les ribes de l’Ebre, Mequinensa amunt i Mequinensa avall, caldria considerar-la com alguna cosa més que un possible abastament d’aigua de boca a l’àrea metropolitana de Barcelona, per si de cas. Potser per aquestes raons, aquest corredor mediterrani pactat a Saragossa (capital d’Aragó, per als més desinformats), caldria que es tinguessin en compte els interessos aragonesos en el possible corredor de la Mediterrània i en la possible Euroregió. Potser per aquesta raó caldria oferir a Bigas Luna, quan hagi endegat uns quants espectacles al Plata, i se’n vagi cansant, la direcció del futur Molino, si mai arriba a molinar, és clar.
(11 en total)
Un aragonès
03/09/2010
Cal estar d'acord bàsicament en les línies generals de l'escrit. Únicament opino, en relació a les obres de l'art sacre de Lleida, que no s'ha de cedir ni un milimetre: darrere tota aquesta orquestració i la segregació prèvia (que ha enfrontat catalans i aragonesos) hi ha la mà de l'Opus (no probable, com dius, sinò comprobada) que, al igual que el seu fundador, falsari, demagog, mentider i estafador, no dubta en incòrrer en totes les malvestats per aconseguir els seus objectius. En tot cas: la Catalunya independent podrà fer, i farà, molt més per l'Aragó perquè, ni que sigui per interés mutu econòmic, ens interessa un veí prósper, amic i sostenible.
Raimon Pavia Segura
02/09/2010
Estic d'acord, "depen", que hi ha odi, és innegable. I ignorància volguda i tota la resta. Però qüestiono que sigui monolític. D'entrada gairebé per axioma: diria que no hi ha res en aquest món que ho sigui. I en segon lloc, perquè posicions com les de la Chunta o de gent com Labordeta són escletxes que desmenteixen el monòlit d'odi. No obstant això, també és cert que cal gratar per veure-les, sota una capa repintada constantment pels qui criden més fort.
Raimon Pavia Segura
02/09/2010
Bienve, crec que caldria matisar això de "les esglésies de l’antiga part aragonesa de la diòcesi de Lleida". Què us sembla "les esglésies de l'antic Principat de Catalunya i de l’antiga de la diòcesi de Lleida, però oficialment aragoneses des de la divisió provincial implantada despòticament des del poder espanyol"? Són uns fonaments viciats per poder-hi construir res damunt, una tara congènita que per desgràcia s'ha consolidat. Posa una frontera artificial que parteixi un país, i al cap d'unes generacions serà "natural", de "tota la vida", i els d'una banda cremaran els camions dels "estrangers" de l'altra.
Raimon Pavia Segura
02/09/2010
Bienve, crec que caldria matisar això de "les esglésies de l’antiga part aragonesa de la diòcesi de Lleida". Què us sembla "les esglésies de l'antic Principat de Catalunya i de l’antiga de la diòcesi de Lleida, però oficialment aragoneses des de la divisió provincial implantada despòticament des del poder espanyol"? Són uns fonaments viciats per poder-hi construir res damunt, una tara congènita que per desgràcia s'ha consolidat. Posa una frontera artificial que parteixi un país, i al cap d'unes generacions serà "natural", de "tota la vida", i els d'una banda cremaran els camions dels "estrangers" de l'altra.
la veritat
14/08/2010
enveja.... de què? Jo crec simplement que és enganyar el personal dir el que no ets. Ras i curt. Altrament, a més, els llicenciats/es en antropologia et podrien posar una denúncia per intrusisme professional. Fer una carrera davant dels grisos no és ben bé passar-se cinc anys o més clavant colzes... i a més, és indemostrable (tenir una titulació, no).
Bienve
12/08/2010
La veritat, té tota la raó, jo no he fet mai cap carrera, que no sigui davant dels grisos (que era tota una carrera, no us cregueu). He dit més de quatre vegades que sota del meu nom no hi posin cap títol (la meva opinió la sustento jo tot sol sense necessitat d’additaments), però es veu que en aquest país, el què dius es mesura més pel diuen de tu, que no pas per l'exactitud o inexactitud del que sostens. Perquè, la veritat, l'article anava d'aquest coll? O es tracta, una altre vegada, de la punyetera enveja?
la veritat
11/08/2010
Signar com a antropòleg no em sembla gaire ètic, ja que si no ho tinc mal entès, el sr. Moya no ha fet la carrera d'Antropologia, ni cap altra. Seria millor dir : "Interessat per l'Antropologia". És com fer-se dir "metge" si no ho ets, e economista si no ho ets, etc.
r
08/08/2010
Hi ha una web que afegir més colors a aquest tema: http://eldecaleg.page.tl/Economia-i-cultura-d--el-binomi-per-a-esclafar-un-poble.htm
depen
07/08/2010
La infantesa és un territori màgig, èpic, i perdut, de veritats sòlides i quasi immutables, on noves percepcions són mal acollides, correccions de gent aliena, vistes com un atac. Sovint, quan hom "conversa" amb nacionalistes espanyols, equivalents a anticatalanistes de pedra picada, és com parlar amb un infant, es pot ensenyar dades irrefutables i es pot aconseguir un "potser tens raó", i al minut següent les posicions tornen a les barricades inicials, al neofranquisme rampant que impregna una part no menyspreable de les societats valenciana, aragonesa i mallorquina. Fins hi tot els sectors "progressistes" hi participen, i es depenjen amb pensaments "nacionals" que bé podrien ser signats per la mateixa Falange. Arribats a aquest punt, una retirada és una victòria, puix la capacitat de diàleg te poc a fer davant una paret. Dic paret i dic malament, davant una piconadora que avença cada dia més dins de la nostra mateixa societat catalana, de mà dels nombrosos mitjans de comunicació espanyols de tot color que desacomplexadament s'han situat en el nacionalsime neofranquista. Només posant-hi una frontera es podrà aturar, i després podrem parlar de tu a tu, tant generosament com calgui, però sense temor a ser piconats.
Bienve Moya Domènech
06/08/2010
Caldria no confondre l'anticatalanisme d'alguns sectors aragonesos (fins a cert punt comprensible entre dos territoris que per la seva proximitat, geogràfica i històrica és lògic que a voltes s'hagin de confrontar) amb la propaganda que en fan els sectors espanyolistes. Recordeu que hi ha una quantitat, gens menyspreables, d'aragonesos que segueixen parlant català, malgrat segles de mentides interessades, i que segueixen tenint Tortosa, Gandesa i Barcelona com a punts de referència, abans que altres llocs.
depen
04/08/2010
Tot en aquesta vida depen. I en el cas de l'Aragó fora bó recordar l'anticalalanisme rampant en gran part de la seva societat, tant acusat com l'anticatalanisme valencià, tant visceral com l'anticatalanisme franquista. Potser hem fet coses malament des d'aquí, però no tant com per aquest odi intens i monolític. Ara bé, cal ser pragmàtics i obviament ens interessa reconstruir l'espai simbòlic de l'Antiga Corona d'Aragó, puix de fet te la força d'un espai legal manllevat per la força de les armes on la substitució cultural ha creat l'anticatalanisme furibund. Caldrà molta i molta habilitat, generositat, i bons gestos per a acostar-nos novament. Ara bé, que acabem cornuts i pagant el beure, un cop més, això no.
Envia'ns el teu comentari
L'empresa es reserva el dret de no publicar els comentaris que consideri inapropiats, que contiguin insults i/o difamacions, per tal de preservar la imatge de les persones.
(Nom cognoms)*
*
Codi de comprobació *
* Camps obligatoris
FacebookTwitterDeliciousLa TafaneraTechnoratiGoogleMenéame
subcripcio setmanari
subscripcio butlleti