El Comitè del Parlament britànic que estudia la interferència russa en el referèndum que va celebrar aquest país per abandonar la Unió Europea ha conclòs, en un apartat dedicat a Catalunya, que el Kremlin va difondre propaganda per beneficiar els independentistes arran de la celebració del referèndum de l’1 d’octubre. Aquest és el cinquè informe que emet el Comitè de la House of Commons que investiga aquesta qüestió i que es titula: “Desinformació i fake news”. La Comissió està formada per cinc diputats laboristes, cinc conservadors  i un del Partit Nacionalista Escocès.

La conclusió d’aquesta comissió sobre la influència russa en la consulta de l’1 d’octubre és la número 46 d’un total de 52 i diu textualment: “Hem escoltat evidències que mostren suposades interferències russes en el referèndum espanyol, l’1 d’octubre de 2017. Durant la campanya del referèndum, Rússia va provocar conflictes, a través d'una barreja d'informació enganyosa i desinformació, entre persones dins d'Espanya, i entre Espanya i altres estats membres de la UE, i l'OTAN. Vam escoltar proves que demostren que Rússia tenia un interès especial a desacreditar el sistema democràtic espanyol, a través de la televisió estatal russa i organitzacions que van difondre propaganda que beneficiava als que volien la independència de Catalunya”.

L’informe també conclou que Rússia va interferir en el referèndum del Brexit i acaba recomanant que “Si el Kremlin continua interferint en properes eleccions, els governs dels dos costats de l’Atlàntic haurien d’imposar-li dures sancions, preferiblement coordinades entre els Estats Units i Europa”.

Diversos mitjans catalans, com TV3, Catalunya Radio, La Vanguardia o l’ARA i tots els portals independentistes, es van fer ressò d'un informe enviat a aquest Comitè per un col·laborador de Wikileaks negant la interferència russa en la política catalana. Cap d’aquests mitjans ha recollit encara les conclusions donades a conèixer per Westminster ara fa uns dies.